Kvinner som lager mat
Omega-3 er viktig for hjertet og helsen din. Visste du at det finnes tre ulike typer og at de har ulike funksjoner?

Omega-3-fettsyrer er næringsstoffer kroppen trenger, men som den ikke kan produsere på egen hånd.

 

Tre typer omega-3

Det finnes tre hovedtyper av omega-3: DHA (dokosaheksaensyre) og EPA (eikosapentaensyre) er langkjedede fettsyrer som hovedsakelig finnes i fisk, og ALA (alfa-linolensyre) er en kortkjedet fettsyre som finnes i plantekilder som enkelte typer nøtter og frø.

EPA og DHA bidrar til normal hjertefunksjon*, mens DHA bidrar til å opprettholde normal hjernefunksjon og normalt syn**.

Les også: Derfor er det viktig å bidra til at mannen din får i seg nok omega-3 

 

Alle trenger omega-3 (EPA/DHA)

Alle trenger omega-3 og da både EPA og DHA. På grunn av EPA og DHAs rolle i å opprettholde normalt syn og hjertefunksjon, er det også viktig for større barn og voksne.

Alle trenger regelmessig tilførsel av omega-3, men det kan være vanskelig å få i seg nok gjennom kostholdet, spesielt hvis du er veganer eller ikke liker fisk. Noen velger kosttilskudd for å sikre at de får i seg nok DHA og EPA.

 

Fet fisk, som laks og ørret, er gode kilder til omega-3.
Fet fisk, som laks og ørret, er gode kilder til omega-3.

Denne raske lunsj- og middagsretten er proppfull av omega-3.

 

Klassiske kilder til omega-3

Du finner Omega-3 i fet fisk som;

  • Laks
  • Ørret
  • Sardiner
  • Makrell
  • Ansjos og sild
  • Plantebaserte kilder til ALA, f.eks. valnøtter, chiafrø, linfrø
  • Vegetabilske oljer som linfrøolje eller valnøttolje

 

 

Les også: Hvorfor er det særlig viktig for gravide å spise nok fisk

 

Fisk er hovedkilden til omega-3-fettsyrene DHA og EPA. Det anbefales å spise 300-450 gram fisk i uken – hvorav 200 gram skal være fet fisk som laks, sild, makrell eller ørret.

Hvis du ikke spiser minst 200 gram fet fisk i uken, bør du supplere kostholdet med et omega-3-tilskudd.

Pilleflaske med Nycoplus Omega-3 Multi
Får du nok omega-3? Hvis ikke kan du vurdere et tilskudd.

 

Vanlige spørsmål

 

Hvilke fordeler har omega-3-fettsyrene EPA og DHA?

EPA og DHA bidrar til normal hjertefunksjon, mens DHA bidrar til å opprettholde normal hjernefunksjon og normalt syn.

 

Trenger jeg et kosttilskudd selv om jeg spiser fisk?

Anbefalt fiskeinntak med fet fisk er 200 gram i uken, noe som tilsvarer én-to ganger i uken som hovedmåltid. Hvis du føler at du ikke når anbefalt nivå, bør du ta et omega-3-tilskudd.

 

Er det bra å ta omega-3-tilskudd hver dag?

Hvis du ikke spiser fet fisk kan det være vanskelig å få i seg nok omega-3 gjennom kosten, og det kan være lurt å supplere med et daglig tilskudd med omega-3.

Omega-3-tilskudd finnes i en rekke ulike varianter og produkter
Nycoplus Omega-3 finnes i en rekke varianter og produkter.

*Den fordelaktige effekten oppnås med et daglig inntak av 250 mg EPA og DHA.

**Den fordelaktige effekten oppnås ved et daglig inntak av 250 mg DHA.
DHA spiller også en rolle i den normale utviklingen av hjernen og øynene hos fostre og spedbarn.

***Den gunstige effekten oppnås hos gravide og ammende ved et daglig inntak av totalt 200 mg DHA, i tillegg til det anbefalte inntaket på 250 mg EPA og DHA.

Les også: Derfor gir ikke alle matvarer som er beriket med mineraler og vitaminer deg det du trenger

Publisert september 15, 2022

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *