I en spørreundersøkelse foretatt i mars 2019 av Norstat på vegne av Takeda, spurte vi forbrukere om de vet at det finnes forskjellige produkter mot sure oppstøt og halsbrann, avhengig av hvor plaget de er? Så mange som 50 % av de som ble spurt svarte at de ikke var kjent med dette.
I samme undersøkelse spurte Norstat forbrukerne om hvor de ville gå for å få tak i et produkt som lindrer halsbrann. Så mange som 47 % av de spurte ville gå til apoteket og be om hjelp fra en apotekansatt, mens 35 % av de spurte ville gå til apoteket og velge et produkt selv, rett fra hyllen.
Til slutt spurte vi forbruker om følgende: Hvis en apotekansatt hadde anbefalt deg et annet merke, hvor sannsynlig er det at du ville ha valgt dette? 54 % av de spurte svarte at det ville være ganske eller svært sannsynlig at de ville følge den apotekansattes råd.
Kilde: KKS H1, 2019 – utført av Norstat på vegne av Takeda as
Foto: Shutterstock
ID: NO/PANTO/0519/0004/13016