Yoghurt med frukt – enkelt og sunt

Frukt og grønt | 29. april 2016

Yoghurt med oppkuttet frukt er et enkelt, godt og sunt kvelds- eller mellommåltid. Her får du oppskriften.

Det er ikke alltid så enkelt å spise sunt når man er på farten. Mange tyr til usunne løsninger som pølser og sjokolade når de trenger litt rask energi i en travel hverdag.

Men forbereder du deg litt på forhånd, går det an å få i seg noe sunnere – slik som denne yoghurten med frukt. Den egner seg også utmerket som et sunt kveldsmåltid.

5 om dagen. Helsedirektoratet anbefaler alle å spise «minst fem porsjoner grønnsaker, frukt og bær hver dag». Omtrent halvparten bør være grønnsaker og halvparten frukt og bær.

I dette mellommåltidet kan du i prinsippet benytte hvilke frukt og bær du selv ønsker, men vi foreslår grønne druer, appelsin, eple og nektarin – som alle er lett tilgjengelige i dagligvarebutikkene. Oppkuttet frukt er også en favoritt blant barna, så denne oppskriften passer til både store og små.

RIK PÅ C-VITAMIN: I denne oppskriften kan du bruke en oppkuttet appelsin, og denne frukten er som kjent svært rik på C-vitamin.

Mye C-vitaminer. Frukt, bær og grønnsaker er vår beste kilde til C-vitamin i hverdagskosten, og både eple, appelsin, nektarin og grønne druer inneholder C-vitamin. Spesielt appelsin er rik på dette vitaminet.

C-vitamin har positiv innvirkning på mange funksjoner i kroppen, blant annet nervesystemet, immunforsvaret og kroppens opptak av jern, samt å redusere trøtthet og slapphet. Dessuten bidrar C-vitamin til et sunt bindevev. Vitaminet er med på å danne kollagen, som er bindevevets viktigste protein.

Appelsin inneholder også en del av B-vitaminet folat. Folat forebygger ryggmargsbrokk, og ifølge Folkehelseinstituttet kan det halvere risikoen for at fostre får denne medfødte utviklingsforstyrrelsen. Folat bidrar også til immunforsvarets normale funksjon og å redusere trøtthet og slapphet.

Flere vitaminer og mineraler. Druer inneholder også en del K-vitamin, samt mineralene kalium og kobber.

Epler på sin side inneholder en del E-vitamin og mineralet kalium.

Frukt, grønnsaker og bær er også en god kilde til kostfiber, som er viktig for fordøyelsen.

Oppskrift på yoghurt med frukt

Dette trenger du til én porsjon:

3 stk grønne druer

¼ stk nektarin

½ stk appelsin

¼ stk eple

1 ½ dl vaniljeyoghurt (eller den yoghurten du selv ønsker)

Slik gjør du:

Rens og kutt opp fruktene og server med yoghurt.

Oppskrift og hovedbildet er hentet fra Opplysningskontoret for meieriprodukter.

Bildet i teksten: Colourbox.

NO/NYP/1216/0136

0B5EF544-52E8-4036-B53B0A81DAC58A82-B43A2488-50AC-47A3-8B1223784EC7C01D

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *