Vitaminrik makrell

Uncategorized | 25. august 2014

Her er en vitaminrik oppskrift fra matblogger Helle Øder Valebrokk som du selv kan lage til middag.

Vi i Nycoplus tar vitaminer og mineraler på alvor.

Derfor tok vi kontakt med matblogger Helle Øder Valebrokk, som står bak den populære matbloggen «HellesKitchen». Vi ga Helle en utfordring: Lag den mest vitaminrike og smakrike matretten du kan tenke deg!

Selv forteller Helle at hun er opptatt av å bruke gode råvarer når hun lager mat, og derfor synes utfordringen var morsom.

– For meg er ikke mat bare nytelse, det er også medisin. Som Hippokrates sa: «La din mat være din medisin, og din medisin være din mat». På sensommeren og høsten bugner det av fantastiske råvarer her i Norge, fulle av viktige vitaminer og mineraler.

– Det er derfor den beste årstiden for å lage «glad» og smakfull mat, forteller Helle til nycoplus.no

FIKK UTFORDRING: Helle Øder Valebrokk står bak den populære matbloggen "HellesKitchen". Foto: Privat.
FIKK UTFORDRING: Helle Øder Valebrokk står bak den populære matbloggen «HellesKitchen». Foto: Privat.

Er du opptatt av å lage sunn mat?

– Jeg er opptatt av at maten skal være sunn, men jeg er ikke fanatiker. Jeg tenker ikke kalorier, men sammensetninger og variasjon – og ikke minst smak, forteller hun.

Hva er ditt beste tips til leserne dersom de ønsker å lage enkel, sunn og næringsrik mat?

– Gjør det enkelt. Smak på råvarene og la råvarene smake uten å kamuflere dem i alt for mye smak. Sitron, olivenolje og litt godt salt er ofte det som skal til for å løfte råvarer til nye høyder.

– Et annet tips er ikke å koke ihjel maten. Damp grønnsaker, eller bruk dem rå. Når det gjelder protein, gjerne kjøtt, gå for stykker som trenger lang koketid og lag kraft i samme slengen. Det er næringsrikt og godt, smiler den profilerte matbloggeren.

Se Helles knallgode og vitaminrike oppskrift her.

 

Rawfood: Ceviche av makrell med betesalat

For å beholde mest mulig av næringsstoffene og vitaminene i matvarer, er svaret å spise mest mulig rått. Når du lager ceviche ”koker” fisken i sitrus uten at den varmebehandles, og det oppstår en kjemisk reaksjon der enzymene i fiskekjøttet brytes ned.

Dette er en fantastisk måte å servere fisk på.

Dette trenger du til 2 personer:

  • Fersk makrell (1 per pers)
  • 1 appelsin
  • 1 lime
  • 1 ss revet, fersk ingefær
  • extra virgin olivenolje
  • flaksalt
  • rå gulbete
  • rå rødbete
  • frisk koriander
  • 1 avokado
  • 1 sikori

Slik lager du retten:

Filetér fersk makrell og skjær små terninger av kjøttet.

Lag en saus av saften av ½ appelsin, ½ lime og 1 ss revet ingefær. La fiskebitene marinere i denne sausen i 10 minutter.

Skrell en rødbete og en gulbete. Skjær tynne staver av dem. Skjær avokado i skiver.

På en tallerken fordeler du sikoriblader, gulbete, rådbeter og avokado. Legg en liten skål på tallerkenen og legg fisken der med litt av sausen.

Dryss over litt flaksalt over salat og fisk. Hell litt god olivenolje over også før du pynter med friske korianderblader.

  • Gulbeter er fantastisk søte og egner seg veldig bra i rå tilstand
  • Rødbeter er fiberrik og inneholder B-vitaminet folat, kalium og er en god antioksidantkilde
  • Avokado inneholder mye bra enumettet fett, B-vitaminet folat, kalium og vitamin C
  • Makrell er en fet fisk som inneholder omega-3, vitamin A, D og B12
  • Sikori er en bitter salattype som inneholder fiber og B-vitaminet folat
  • Kaldpresset olivenolje inneholder gode fettsyrer som er bra for hjertet
  • Lime og appelsin inneholder vitamin C

NO/NYP/1216/0136

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *