Vitaminrik frukt og bær fra grillen

Frukt og grønt | 21. juli 2016

Grillet frukt og bær er en perfekt avslutning på et vellykket grillmåltid. Ikke bare smaker det utrolig godt, men inneholder også kostfiber og mange viktige vitaminer og mineraler.

Sommertid er grilltid! Etter en hyggelig grillmiddag, er det liksom desserten som skal toppe måltidet på en lys og varm sommerkveld. Og det er ingen grunn til å sette trekket på grillen når desserten skal tilberedes. All frukt kan nemlig grilles, og lune frukter og varme bær smaker utrolig søtt og godt.

«5 om dagen». Grillet frukt og bær er et fint bidrag til Helsedirektoratets anbefalinger om å spise minst fem porsjoner, tilsvarende minst 500 gram grønnsaker, frukt og bær, hver dag. Halvparten grønnsaker; halvparten frukt og bær.

Rik på vitaminer og mineraler. Helsegevinstene av å spise grønnsaker, frukt og bær er ubestridelige. Det inneholder mye vitaminer, mineraler og kostfiber, og samtidig lite fett og energi.

Frukt og grønt er en viktig kilde til blant annet C-vitaminB-vitaminet folatA-vitaminkalsium og jern i dagligkosten vår.

Ifølge Helsedirektoratet reduserer inntak av frukt og grønt risikoen for hjerte- og karsykdommer, type 2-diabetes og flere hyppig forekommende kreftformer.

Her er noen favorittdesserter fra grillen, anbefalt av Opplysningskontoret for frukt og grønt:

Grillet frisk ananas.

Fjern skallet på ananasen og skjær den i skiver. Legg skivene rett på grillen eller smør litt honning på skivene før du griller dem. Grilles raskt på hver side. Prøv grillet ananas sammen med bringebær eller is, eller eventuelt en god blåmuggost.

GRILLET ANANAS: Grill ananasskiver raskt på hver side, og server sammen med bringebær eller is.

Grillet eple- og rabarbrakompott.

Du kan lage en deilig lun dessert ved å pakke eplebåter og rabarbrabiter i folie. Du kan også eventuelt dryppe noen dråper likør over kompotten.

Grillet banan med sjokolade og nøtter.

Lag et langsgående snitt i skallet på bananen. Legg hakkede sjokoladebiter i snittet og pakk bananen inn i folie. Etter noen minutter på grillen er bananen varm og sjokoladen smeltet. Med litt hakkede nøtter smaker det ekstra godt.

Grillet fersken eller nektarin.

Fersken blir veldig god når den er grillet, og sammen med vaniljeis og sitronmelisse vil den raskt bli en favoritt blant både store og små. Del fersken eller nektarin i to og fjern steinen. Smør litt olje på snittflaten, gjerne valnøttolje. Grilles i et par minutter med snittflaten ned.

Grillede lune bær.

Legg blåbær og bringebær på et ark folie med to spiseskjeer eplejuice eller likør. Pakk godt inn og la pakken ligge på grillen i mellom fem og seks minutter.

Grillet fruktsalat.

I en grillet fruktsalat kan du for eksempel benytte eple, mango og fersken. Du kan også bruke banan og ananas eller DIN egen favorittfrukt.

Foto og grilltips er hentet fra Opplysningskontoret for frukt og grønt.

NO/NYP/1216/0136

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *