Vitaminguide til deg som skal flytte hjemmefra

Frukt og grønt, Kosthold/ernæring, Vitaminer/mineraler | 15. august 2017

Skal du flytte hjemmefra og er usikker på hvilke vitaminer du trenger for å dekke behovet? Da burde du lese denne guiden.

 

Å flytte hjemmefra er både spennende og befriende. Endelig kan du disponere din egen tid, rydde når det passer deg og rett og slett bli voksen på egne premisser. Du kan også spise hva du vil – når du vil. Det føles kanskje fantastisk i starten, men med frihet kommer ansvar – spesielt når det kommer til mat og vitaminer.

Mange får seg en overraskelse når de plutselig har ansvar for sitt eget matinntak. Gjennom barndommen får du, bokstavelig talt, gode vaner inn med teskje. Men når pekefingeren til mor forsvinner, har de gode vanene fra oppveksten en tendens til å skli ut. Ikke nødvendigvis fordi man ikke er opptatt av å få i seg riktig mat, men fordi det er vanskelig å vite hva man trenger.

 

Kjedelig, men viktig: spis sunt!

Du har nok allerede hørt dette til det kjedsommelige, men et godt og variert kosthold er alfa omega for en sunn og frisk livsstil. Mange føler imidlertid at den første perioden hjemmefra kan være litt overveldende. Jobb og studier tar mye tid, og middagen står ikke lenger på bordet når du kommer hjem. Veien fra rumling i magen til frossenpizza blir fort kortere enn den burde, og dette kan føre til vitaminunderskudd på sikt.

Vitaminer og mineraler er nødvendig for en frisk kropp. Spis mest mulig rene råvarer som grønnsaker, melkeprodukter og grove korn. Samtidig bør du begrense inntaket av hel- og halvfabrikata. Dersom du ofte ender opp i situasjoner hvor du må ty til sistnevnte, kan det være lurt å vite hvilke kosttilskudd som gjør hva.

 

Reduser tretthet med vitamin B12

Lange kvelder på lesesalen, ettermiddagsjobbing og en god dose sosialisering kan alene virke utmattende på sikt. Når dette i tillegg kombineres med et dårlig og lite næringsrikt kosthold, vil følelsen av slapphet melde seg hurtig. For mange kan mye løses ved å rett og slett kutte ned på antall aktiviteter og sove mer, mens for noen må det andre tiltak til.

Dersom du ofte føler deg trøtt og sliten til tross for at du har sovet nok, kan det hende du trenger tilskudd av viktige næringsstoffer. Vitamin B12 bidrar til reduksjon av tretthet og utmattelse, og kan derfor vær et nyttig tilskudd i disse tilfellene. Utmattelse kan imidlertid også være et symptom på noe mer alvorlig, så nøl ikke med å ta kontakt med fastlegen dersom situasjonen ikke bedrer seg.

 

Viktig med nok jern

Det er imidlertid ikke bare underskudd på Vitamin B12 som kan gi deg følelsen av tretthet og utmattelse. Jern bidrar til normal produksjon av røde blodlegemer og hemoglobin, normal kognitiv funksjon og et godt immunforsvar. Mangel på jern kan føles utmattende, og er spesielt vanlig blant kvinner som menstruerer. Dette er fordi en gjennomsnittskvinne mister rundt 25 mg jern i løpet av en månedsblødning, og dette må erstattes for å opprettholde en sunn jernbalanse.

 

Usikker på hvor mye jern du trenger? Klikk her for å lese mer.

 

Urolig nattesøvnen

Å flytte for seg selv kan by på mange utfordringer og bekymringer. Har du betalt alle regningene, er strømmen målt riktig og husket du egentlig å bestille nytt internettabonnement? Bekymringer kan påvirke nattesøvnen og medføre at du føler deg uopplagt dagen etter. Mangler du energi er magnesium er et mineral som blant annet bidrar til normal energiomsetning og som samtidig reduserer følelsen av tretthet og utmattelse.

 

Viktig med Vitamin K

Vitamin K er viktig fordi det bidrar til å opprettholde normal benbygning. Etter 30-årene kan man kun vedlikeholde skjelettet, så det er derfor viktig å bygge opp et godt grunnlag før det. Vitaminet bidrar også til normal blodlevring, altså at blodet størkner eller «koagulerer». Dette er, i likhet med jern, er spesielt viktig for kvinner som menstruerer. Dette fordi lite vitamin K kan føre til større blødninger og mer ubehag under menstruasjonen.

 

Gi hjernen næring med omega 3

Det er ikke bare kroppen som er avhengig av et velfungerende kosthold. Siden det å flytte hjemmefra ofte skjer i forbindelse med studier eller ny jobb, er det viktig å gi hjernen næringen den trenger. Daglig inntak av 250 mg EPA og DHA bidrar til normal hjernefunksjon. Omega 3-kapsler eller tran er en trygg og viktig kilde til A-, C-, D- og E-vitamin, og inneholder i tillegg omega 3-fettsyren DHA, som har gunstig effekt på hjernen, hjertet og synet.


Legg et godt grunnlag med vitamin D og kalsium

Det er ingen hemmelighet at vi får i oss for lite D-vitamin gjennom kosten, og det samme gjelder Kalsium. Kalsium og D-vitamin er spesielt viktig for personer under 30, fordi de bidrar til at bein og skjelett vokser og utvikles normalt. Etter 30-årene kan skjelettet kun vedlikeholdes, så det er derfor viktig å legge et godt grunnlag i ungdomsårene.

 

Lurer du på hvordan du kan få i deg nok kalsium og vitamin D? Klikk her.

 

Litt av alt: Multivitamin

 Et sunt kosthold er den beste måten å få i seg de næringsstoffene kroppen trenger. Dersom du allikevel føler at du ikke får i deg nok vitaminer og mineraler, kan det være lurt å vurdere et multivitamin. Nycoplus Multi inneholder 13 vitaminer og 9 mineraler, og er derfor et godt alternativ dersom du ønsker å sikre kroppen daglige inntak av viktige vitaminer og mineraler.

 

Id nr:   NO/NYP/0817/0075

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *