Vitaminer og mineraler for nervesystemet

Vitaminer/mineraler | 11. februar 2015

Et velfungerende nervesystem er åpenbart viktig for alle mennesker. Visste du at C-vitamin, flere B-vitaminer og mineraler som magnesium og kalium bidrar til nervesystemets normale funksjon?

Ifølge Store medisinske leksikon er nervesystemets oppgave å styre kroppens totale atferd gjennom sin kontroll med de ulike effektororganene (muskler og kjertler).

Nervesystemet løser denne kompliserte oppgaven ved hjelp av sin spesielle evne til å formidle og behandle signaler.

Sentralnervesystemet og det perifere nervesystemet. Nervesystemet består av to hoveddeler: Sentralnervesystemet og det perifere nervesystemet. Sentralnervesystemet omfatter hjernen og ryggmargen, som begge er bygget opp av nerveceller og nervefibre.

Det perifere nervesystemet består av et omfattende nettverk av nerver som går ut fra hjernen (hjernestammen) og fra ryggmargen. Derfra går nervene ut i kroppen og utgjør til sammen det perifere nervesystemet.

Funksjonelt deles nervesystemet ofte inn i det somatiske nervesystem, som har til oppgave å kontrollere aktiviteten i skjelettmuskulaturen, og det autonome nervesystemet, som styrer aktivitetene i de indre organer.

Det finnes mange «koblinger» mellom disse systemene, slik at nervesystemet totalt sett opererer som en integrert enhet.

Vitaminer og mineraler for nervesystemet. Det finnes en rekke mineraler og vitaminer som bidrar til nervesystemets normale funksjon: C-vitamin og B-vitaminene riboflavin, biotin, tiamin, niacin, B6 og B12, samt mineralene magnesium, kalium, kobber og jod.

TILSKUDD: Nycoplus Multi-tabletter sikrer kroppens daglige inntak av viktige vitaminer og mineraler.

Nå lurer du kanskje på hvordan skal få i deg disse vitaminene? Her får du oversikten: 

C-vitamin

Gode kilder: Frukt, grønnsaker og bær, som nype, solbær, paprika, grønnkål, kiwi og appelsin.

B1 (tiamin)

Gode kilder: Grove kornprodukter, meieriprodukter, belgfrukter som erter og bønner, samt svinekjøtt.

B2 (riboflavin)

Gode kilder: Melk og ost, egg, lever og annen innmat.

B3 (niacin)

Gode kilder: Kjøtt, egg, melk og grove kornprodukter.

B6 (pyridoksin)

Gode kilder: Kjøtt, fugl, fisk, poteter og grove kornprodukter.

B8 (biotin)

Gode kilder: Lever, egg, frukt (avokado) og grønnsaker.

B12

Gode kilder: Lever, okse- og svinekjøtt, melk, ost og fet fisk. NB: finnes ikke i grønnsaker.

Magnesium

Gode kilder: Poteter, grønnsaker og grove kornprodukter.

Kalium

Gode kilder: Frukt, grønnsaker, fisk og kjøtt.

Kobber

Gode kilder: Lever, fisk, skalldyr og nøtter.

Jod

Gode kilder: Fisk, skalldyr og meieriprodukter.

Tilskudd

Et sunt, gjennomsnittlig norsk kosthold inneholder tilfredsstillende mengder av de fleste næringsstoffer sett i forhold til Helsedirektoratets anbefalinger (https://helsedirektoratet.no/publikasjoner/anbefalinger-om-kosthold-ernering-og-fysisk-aktivitet)

Om ikke kostholdet ditt dekker det anbefalte inntaket av vitaminer og mineraler, har Nycoplus en rekke kosttilskudd som kan være nyttige. Disse finner du eksklusivt på apoteket.

Det beste generelle rådet for å dekke ditt daglige behov for viktige vitaminer og mineraler, er å innta multivitaminer og tranprodukter. Nycoplus Multi-tabletter inneholder 13 vitaminer og 9 mineraler.

Disse kan gjerne kombineres med omega-3-kapsler  eller Apotekets Tran Mild.

Foto: Colourbox.

NO/NYP/1216/0136

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *