Vitaminer og mineraler for muskelfunksjonen

Vitaminer/mineraler | 20. februar 2015

Vitaminer og mineraler er viktig for mange funksjoner i kroppen, blant annet for at musklene fungerer som de skal. D-vitamin, samt mineralene magnesium, kalsium og kalium, bidrar til kroppens normale muskelfunksjon.

Alle kroppens bevegelser utføres av muskler. Musklene hjelper oss til å kunne spise, snakke, løpe, sykle, smile og mye mer. Men musklene beveger også indre organer, som hjertet og tarmene. Musklene kan utføre dette arbeidet fordi de består av vev som kan trekke seg sammen (kontrahere).

Muskelvev deles inn i tre typer:

Tverrstripet skjelettmuskulatur: Tverrstripet skjelettmuskulatur er viljestyrt muskulatur, det vil si at musklene trekker seg sammen når hjernen gir beskjed om det. Denne typen muskler finnes blant annet i armer og bein.

Glatt muskulatur: Glatt muskulatur finner vi først og fremst i innvollsorganene i kroppen, men den finnes også i luftveier, blodårer, kjønnsorganer, urinveier og lignende. Denne muskulaturen er, i motsetning til skjelettmuskulaturen, ikke viljestyrt.

Hjertemuskulatur: Hjertemuskulaturen kan nesten ses på som en blanding av tverrstripet muskulatur og glatt muskulatur, fordi den har likhetstrekk med begge grupper. Hjertemuskulaturen er tverrstripet, men i motsetning til skjelettmuskulaturen er den ikke viljestyrt.

TILSKUDD AV MAGNESIUM: Nycoplus Magnesium 300 mg dekker dagsbehovet for mineralet magnesium, som blant annet bidrar til normal muskelfunksjon.
TILSKUDD AV MAGNESIUM: Nycoplus Magnesium 300 mg dekker dagsbehovet for mineralet magnesium, som blant annet bidrar til normal muskelfunksjon.

Muskelfunksjon. Muskelceller trekker seg sammen først og fremst ved at de mottar et signal fra en nerveimpuls. D-vitamin, magnesium, kalsium og kalium er viktig for at disse impulsene skal overføres som de skal og dermed at kroppens muskelfunksjon er normal.

Merk at D-vitamin og de nevnte mineralene ikke bare er viktige for funksjonen i tverrstripet skjelettmuskulatur, men også for hjertemuskulatur og glatt muskulatur.

D-vitamin er også viktig for immunforsvaret, samt oppbygging og vedlikehold av skjelett og tenner. Gode kilder til D-vitamin er fet fisk, som makrell, ørret, laks, ansjos og sild, samt fiskerogn og fiskelever.

Magnesium bidrar også til normal energiomsetning og normal psykologisk funksjon, samt å opprettholde normalt skjelett og normale tenner. Poteter, grønnsaker og kornprodukter inneholder mye magnesium, men også melk, meieriprodukter, kjøtt og fisk er gode kilder til dette mineralet.

Kalium er også viktig for nervesystemets normale funksjon og for å opprettholde normalt blodtrykk. Frukt og grønnsaker, samt fisk og kjøtt, er gode kilder til kalium.

Kalsium er spesielt viktig for vedlikehold av normalt skjelett og normale tenner, men bidrar også til normal blodlevring og normal energiomsetning. Omtrent 70 prosent av nordmenns kalsiuminntak kommer fra melk og meieriprodukter, men kalsium finner du også i for eksempel grønne bladgrønnsaker, sesamfrø og mandler.

Tilskudd. Om du har et sunt gjennomsnittlig norsk kosthold, skal du få i deg tilfredsstillende mengder av de fleste næringsstoffer sett i forhold til Helsedirektoratets anbefalinger. Om ikke kostholdet ditt dekker det anbefalte inntaket av vitaminer og mineraler, har Nycoplus kosttilskudd som sørger for at kroppen din får riktig mengde av både D-vitamin, magnesium og kalsium.

Disse tilskuddene finner du eksklusivt på apoteket.

Foto: Colourbox.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *