Vitaminer og mineraler for energiomsetningen

Vitaminer/mineraler | 19. januar 2015

Vitaminer og mineraler er mikronæringsstoffer som er viktige for mange funksjoner i kroppen, blant annet omsetningen av energi. C-vitamin, nesten alle B-vitaminene, samt mineraler som magnesium, kalsium og jern bidrar til kroppens normale energiomsetning.

Fett, karbohydrater og proteiner er makronæringsstoffer som bidrar med energi som kroppen trenger for å opprettholde vitale funksjoner.

Vitaminer, mineraler og sporstoffer er mikronæringsstoffer som ikke bidrar med energi, men som likevel er viktige for mange ulike prosesser i kroppen – blant annet selve omsetningen av proteiner, fett og karbohydrater.

MULTITILSKUDD: Inntar du Nycoplus Multi-tabletter er du sikret kroppens daglige behov for viktige vitaminer og mineraler.

Stoffskiftet. Kroppens energiomsetning, eller energiforbruk, består av basalstoffskiftet (hvilestoffskiftet) og energistoffskiftet. Basalstoffskiftet er kroppens indre arbeid. Selv i hvile har vi nemlig behov for tilførsel av energi for å opprettholde kroppens funksjoner som for eksempel kretsløpet.

Basalstoffskifte utgjør 50-70 prosent av det samlede energiforbruket i løpet av et døgn. Energistoffskiftet er kroppens ytre arbeid. Fysisk aktivitet er den mest effektive måten å øke forbrenningen på.

Vitaminer og mineraler for energiomsetningen. Mange mineraler og vitaminer bidrar til kroppens normale energiomsetning: C-vitamin og syv av de åtte B-vitaminene, samt mineralene magnesium, kobber, kalsium, jern, jod, fosfor og mangan.

Hvordan skal du få i deg disse vitaminene? Sjekk vår oversikt:

C-vitamin

Gode kilder: Frukt, grønnsaker og bær, som nype, solbær, paprika, grønnkål, kiwi og appelsin.

B-vitaminer

Gode kilder: Fisk, egg, innmat, kjøtt, grove kornprodukter, meieriprodukter, nøtter og grønnsaker.

Magnesium

Gode kilder: Poteter, grønnsaker og grove kornprodukter.

Kobber

Gode kilder: Fisk, skalldyr, grønne grønnsaker, fullkornsprodukter, nøtter, tørkede belgfrukter og lever.

Kalsium

Gode kilder: Melk og øvrige meieriprodukter, samt grønne bladgrønnsaker, sesamfrø, mandler og fisk med spiselige ben.

Jern

Gode kilder: Kjøtt, innmat, grove kornprodukter og egg.

Jod

Gode kilder: Fisk, skalldyr og meieriprodukter.

Fosfor

Gode kilder: Rødt kjøtt, meieriprodukter, lever, naturris, havregryn og erter.

Mangan

Gode kilder: Hvetekli, grove kornprodukter, te, nøtter og tørkede belgfrukter som erter og bønner.

Kosttilskudd

Et sunt, gjennomsnittlig norsk kosthold inneholder tilfredsstillende mengder av de fleste næringsstoffer sett i forhold til Helsedirektoratets anbefalinger.

Om ikke kostholdet ditt dekker det anbefalte inntaket av vitaminer og mineraler, har Nycoplus en rekke kosttilskudd som kan være nyttige. Disse finner du eksklusivt på apoteket.

Vårt generelle råd for å dekke ditt daglige behov for viktige vitaminer og mineraler, er å innta multivitaminer og tranprodukter. Nycoplus Multi-tabletter inneholder 13 vitaminer og 9 mineraler. Disse kan gjerne kombineres med Apotekets Tran eller omega-3-kapsler.

Foto: Colourbox.

NO/NYP/1216/0136

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *