Vitaminboost på nyåret

Kosthold/ernæring, Vitaminer/mineraler | 5. januar 2018

Vintermørket kan påvirke både kropp og sjel, men med de riktige vitaminene og næringsstoffene kan humøret og immunforsvaret få den boosten de trenger.

Det er ingen hemmelighet at mange kjenner seg litt slappe på nyåret. I julen har man kanskje spist mye tung mat, drukket mer alkohol en vanlig og rett og slett kost seg litt ekstra. Dette kan få konsekvenser for energinivået når hverdagen brått banker på.

 

Dagslys

Kombinasjonen av vintermørket og kulden har også en tendens til å tappe selv de beste av oss for energi, men heldigvis finnes det noen enkle grep man kan ta frem til sola titter frem igjen. Dagslys er viktig for å opprettholde et godt energinivå. Ta en liten luftetur i lunsjen, utnytt helgene med pent vær og husk at selv små doser kan utgjøre en forskjell.

 

Grønnsaker og mat

Et sunt og variert kosthold er viktig for å holde kroppen og immunforsvaret i god forfatning hele året. Helsedirektoratet anbefaler at du spiser mest mulig rene råvarer som magre melkeprodukter, fet fisk, grønnsaker og grove korn. I tillegg bør inntaket av hel- og halvfabrikata begrenses.

Mange opplever imidlertid at det er utfordrende å spise sunt og variert i tråd med kostholdsanbefalingene. Følelsen av slapphet kan blant annet skyldes at man ikke får i seg nok vitaminer og mineraler gjennom kosten. Da kan det være lurt å vite hvilke kosttilskudd som gjør hva.

 

Ønsker du å vite mer om hvilke vitaminer som finnes i ulike matvarer? Klikk her.

 

Vitamin D 

Vitamin D er blant de viktigste vitaminene å få i seg på vinteren. Kroppen produserer kun D-vitamin når man er ute i sommersolen. Sol er ofte mangelvare på vinteren, dessuten gir ikke vintersolen i Norge de riktige solstrålene for at kroppen skal kunne lage D-vitamin. I vinterhalvåret er derfor nordmenn avhengige av å få i seg vitamin D på andre måter.

 

Det er mange grunner til at D-vitamin er såpass viktig for oss. I tillegg til å bidra til immunforsvarets normale funksjon, er det også viktig for vedlikehold av normale muskelfunksjoner. I tillegg bidrar vitamin D til oppbygging og vedlikehold av skjelett og tenner, og til at barns ben vokser og utvikles normalt. Dette vitaminet øker dessuten opptaket av kalsium og fosfor.

Vitamin D finnes i en rekke matvarer som for eksempel fet fisk, fiskerogn og lever, margarin, smør og noen melketyper. Allikevel viser den landsomfattende Norkost 3-undersøkselen at den gjennomsnittlige nordmann ikke får i seg nok D-vitamin gjennom kostholdet.

 

Helsedirektoratet anbefaler at dem som ikke har et tilstrekkelig inntak av vitaminet, bør ta tran eller annet D-vitamintilskudd daglig i perioder med lite sol.

 

Vitamin C 

Et annet vitamin som har en positiv innvirkning på slitne vinterkropper er Vitamin C. I tillegg til å spille en viktig rolle for mange av kroppens funksjoner, bidrar også vitamin C til immunforsvarets normale funkjson.

Vitamin C bidrar også til normal energiomsetning, øker opptaket av jern. Det bidrar også til å redusere trøtthet og slapphet, noe som kanskje er spesielt viktig i perioder hvor det er lite dagslys.

Gode kilder til vitamin C i hverdagskosten er frukt, bær og grønnsaker som kiwi, appelsin, solbær, jordbær, paprika, kålrot, spinat og grønnkål. Er du blant dem som får i seg for lite frukt og grønt? Da kan det være nødvendig med tilskudd av C-vitamin. Nycoplus har flere C-vitaminprodukter som kan være aktuelle for deg.

Vil du lese mer om Vitamin C? Klikk her. 

 

Vitamin B12 

Vitamin B12 er et annet vitamin som bidrar til mange av kroppens funksjoner, som for eksempel nervesystemets- og immunforsvarets normale funksjon, samt normal energiomsetning. I tillegg bidrar B12 til normal dannelse av røde blodlegemer og energiomsetningen.

I likhet med vitamin C har vitamin B12 en annen viktig funksjon: Det bidrar nemlig til å redusere trøtthet og slapphet, noe mange kan trenge etter en juleferie med mye god mat og sosiale aktiviteter. Vitaminet lagres ikke i kroppen, og man trenger derfor jevnlig tilførsel. B12 finnes kun i animalskematvarer som fugl, fisk, egg, kjøtt og meieriprodukter. Blant matvarene som er rikest på B12 er innmat.

 

Vil du vite mer om vitamin B12? Klikk her.

 

Omega-3 

Når du skal ta fatt på et nytt år, er det viktig å ha hele deg på laget. Det er ikke bare kroppen som er avhengig av et velfungerende kosthold. Hjernen behøver også næring.

Daglig inntak av 250 mg EPA og DHA bidrar til normal hjernefunksjon. Tran er en trygg og viktig kilde til A-, D- og E-vitamin, og inneholder i tillegg omega 3-fettsyren DHA, som har gunstig effekt på hjernen og synet.

 

Litt av alt: Multivitamin 

Et sunt kosthold er den beste måten å få i seg næringsstoffene kroppen trenger på. Dersom du allikevel føler at du ikke får i deg nok vitaminer og mineraler, kan det være lurt å vurdere et multivitamin. Nycoplus Multi inneholder 13 vitaminer og 9 mineraler, og er derfor et godt alternativ dersom du ønsker å sikre kroppen daglige inntak av viktige vitaminer og mineraler.

 

 

NO/NYP/1217/0141

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *