Vitaminbomben avokado

Frukt og grønt, Vitaminer/mineraler | 2. april 2014

På kort tid har avokado blitt mange nordmenns favorittfrukt. Og det med god grunn. Den er nemlig proppfull av vitaminer, mineraler og sunt fett. 

Avokadoen blir stadig mer populær i Norge, og vi nyter den gjerne som den er med en skje eller vi bruker den i matlaging. Avokado er en frukt og vokser på trær, men siden den verken er søt eller inneholder fruktsyre blir den av noen oppfattet som en grønnsak.

Faktisk er avokadoen botanisk sett et bær med ett stort frø på størrelse med en golfball med tynt frøskall. Den kan være rund, egg- eller pæreformet. Det læraktige skallet er grønt eller nesten sort, mens fruktkjøttet er grønngult.

For de som ikke har smakt avokado før, kan vi fortelle at den har en mild, nøtteaktig smak og konsistensen er smørlignende. På relativt kort tid har avokado faktisk blitt mange nordmenns favorittfrukt!

Fet og sunn. Avokado er veldig mettende og faktisk en av de feteste fruktene. Hele 77 prosent av kaloriene i avokado kommer fra fettet den inneholder. Men mesteparten av fettet er imidlertid sunt fett, såkalt enumettet fett, som kroppen har godt av.

Enumettet fett bidrar til å opprettholde normale kolesterolnivåer i blodet. Men er du klar over at avokado også gir deg mange helsefordeler til gjengjeld for kaloriene? Den saftige, grønngule frukten er stappfull av næringsstoffer som kroppen trenger.

Full av vitaminer. Avokado er rik på proteiner, samt C-vitamin, B-vitamin og E-vitamin. Den populære frukten inneholder særlig mye av det vannløselige B-vitaminet folat.

Folat bidrar til immunsystemets normale funksjon og å redusere tretthet og utmattelse, og det anbefales for kvinner både før de blir gravide og under første del av svangerskapet.

C-vitamin har betydning for utvikling av brusk, benvev og tenner, samt øker opptaket av jern fra kosten. C-vitamin bidrar også til å opprettholde immunsystemets normale funksjon under og etter intens fysisk trening, samt reduserer tretthet og utmattelse.

Avokado er dessuten en god kilde til kostfiber og beskytter dermed tarmen. 100 gram avokado gir 4,8 gram kostfiber.

Ifølge Helsedirektoratet virker kostfiber gunstig på fordøyelsen og i tillegg inneholder avokado lite sukker.

Rik på mineraler. Avokado er også en god kilde til mineralene Kalium, Magnesium og Kobber. Både Kalium og Magnesium bidrar til nervesystemets normale funksjon og normal muskelfunksjon, og Magnesium bidrar dessuten til å redusere tretthet og utmattelse.

Kobber bidrar til immunsystemets normale funksjon og å opprettholde normalt bindevev.

Du tør kanskje ikke å prøve «eksotiske» frukter, eller så har avokadoen rett og slett gått deg hus forbi? Da er det liten tvil om at du må gi den en sjanse, om ikke annet for at den er rik på næringsstoffer kropper trenger.

Avokadoen har sin naturlige plass i et måltid i løpet av dagen, og kan fint inngå i Helsedirektoratets råd om å spise fem porsjoner grønnsaker, frukt og bær hver dag.

God fornøyelse!

NO/NYP/1216/0136

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *