Visste du at mange vegetarianere mangler dette næringsstoffet?

Uncategorized | 14. november 2017

Vegetarisk- og vegansk kosthold blir stadig mer populært. Ikke bare er det gunstig for miljøet, men det har også en rekke helsemessige gevinster. Men et plantebasert kosthold kan også by på noen ernæringsmessige utfordringer.  

 

Et sunt og velbalansert vegetarisk kosthold kan ha mange positive helseeffekter. Ikke bare kan det bidra til å forebygge og behandle flere sykdommer, men det inneholder også ofte mindre kolesterol og mettet fett enn et animalsk kosthold.

Det er rett og slett mange fordeler med et plantebasert kosthold, men også noen utfordringer. I følge Helsedirektoratet er det nemlig enkelte næringsstoffer vegetarianere og veganere bør holde ekstra øye med for å sikre at behovet dekkes tilstrekkelig, og en av disse er Omega 3.

Har du et vegetarisk kosthold? Klikk her for å se hvilke næringsstoffer du bør passe på.

 

Viktigheten av det sunne fettet

Omega-3 spiller en viktig rolle for at kroppen skal fungere optimalt, og spesielt synet, hjertet og hjernen er avhengig av de gode fettsyrene DHA og EPA som finnes i omega-3. En rapport fra Vitenskapskomiteen for mattrygghet konkluderer imidlertid med at enkelte grupper i befolkningen får i seg altfor lite av disse fettsyrene. Vegetarianerne og veganerne er blant de utsatte.

 

Plantebasert utfordring

Kroppen produserer ikke omega-3 selv, og de lange fettsyrene DHA og EPA må derfor tilføres jevnlig gjennom kostholdet eller tilskudd. Det er her problemet oppstår for vegetarianere og veganere. Omega-3-fettsyrene DHA og EPA finnes nemlig hovedsakelig i fet fisk og tran utvunnet fra fiskeolje, noe som ikke inngår i et plantebasert kosthold.

Mange vegetarianere og veganere tyr derfor til alternative kilder til omega-3, som for eksempel linfrø, valnøtter, hamp, gresskar og rapsolje. Disse inneholder den umettede omega-3-fettsyren ALA, som til en viss grad omdannes til EPA og DHA i kroppen. Problemet er imidlertid at denne omdannelsen er lite effektiv og skjer svært langsomt, og er derfor ofte ikke tilstrekkelig for å dekke kroppens behov for de lange fettsyrene.

 

Vegetabilsk omega-3: Den plantebaserte løsningen!

Dersom du synes det er vanskelig å finne gode vegetabilske kilder til omega-3, kan kosttilskudd være løsningen. Vegetabilsk omega-3 fra Nycoplus er et 100 prosent vegetarisk alternativ som inneholder EPA og DHA, utvunnet fra alger. I tillegg til å være en svært miljøvennlig kilde til omega 3, er algene dyrket i et lukket miljø og dermed også fri for miljøgifter i tillegg til å være helt uten animalske ingredienser.

Helsedirektoratet presiserer at tilskudd av DHA og EPA i form av algetilskudd blir tilsvarende å ta tran. Dette er fordi alger er den eneste vegetabilske kilden til de lange omega-3-fettsyrene DHA og EPA. De fleste vegetabilske tilskudd med omega-3 fra alger inneholder kun DHA og ikke EPA. Nycoplus Vegetabilsk Omega-3 inneholder imidlertid begge disse fettsyrene. Vegetabilsk omega-3 fra Nycoplus får du kjøpt på apoteket.

 

Nycoplus Vegetabilsk Omega-3

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *