Hvordan virker mineralene i kroppen?

Slik virker mineralene i kroppen din

Vitaminer/mineraler | 27. februar 2018

Et kosthold bestående av mye bearbeidet mat, kan føre til at du ikke får i deg tilstrekkelig med essensielle næringsstoffer. Her er en oversikt over typiske plager knyttet til lave mineralnivåer og hva du eventuelt må spise mer av for å få nok.

Mineraler dannes ikke i kroppen og må tilføres via mat og drikke. Kroppen trenger relativt mye av mineralstoffer som kalium, kalsium og fosfat, mens sporstoffer som jern, selen og sink trengs i mindre mengder.

Er du ofte nedstemt?

Det kan være mange grunner til at psyken kan være skjør eller få seg en knekk i blant, men mye tyder på at magnesium spiller en rolle for psykologisk funksjon og at det bidrar til nervesystemets normale funksjon. Om du ønsker å øke inntaket av magnesium, er blant annet nøtter, frø og mandler spesielt rike på mineralet.

Har du problemer med musklene?

Magnesium har mange viktige oppgaver i kroppen, deriblant å bidra til normal muskelfunksjon. Kalsium bidrar også til normal muskelfunksjon og er i tillegg viktig for å bygge et sterkt skjelett. Derfor er kalsium spesielt viktig for barn og unge i vekst. Mange kvinner og unge jenter får heller ikke dekket behovet, og bør øke inntaket av kalsium.

Magnesium finnes i blant annet kornvarer, erter, bønner, banan og mandler, mens meieriprodukter, grønne bladgrønnsaker, bønner og nøtter er gode kalsiumkilder.

Føler du deg slapp og sliten?

Da kan det hende du får i deg for lite magnesium eller jern som begge bidrar til å redusere tretthet og utmattelse i tillegg til å bidra til normal energiomsetning. Hovedkildene til magnesium i kostholdet vårt er grove kornvarer, frukt, bær, juice og grønnsaker. Norske kostholdsundersøkelser viser at ca. 25 % av voksne og 9-åringer har et inntak av magnesium under anbefalingene. Så mange som 70 % av 13-åringer har et inntak under anbefalingene. Når det kommer til jern er menstruerende kvinner, gravide, barn, vegetarianere og veganere spesielt utsatt for å få i seg for lite fra kosten. Tilhører du en av disse gruppene, kan det derfor være lurt å være ekstra nøye med å få i deg nok jern via maten du spiser.

 

Gode jernkilder er kjøtt, egg, bønner, linser, nøtter, tørket frukt, i tillegg til jern-beriket korn og brød.

 

Nycoplus har et bredt utvalg av ulike typer tilskudd av vitaminer og mineraler. Her kan du lese mer om Nycoplus Multi, som sikrer inntaket av både viktige vitaminer og mineraler.

 

NO/NYP/0218/0017

 

Kilder:

 

Nhi.no

Matvaretabellen.no

Helsedirektoratet.no

Melk.no

Helsenorge.no

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *