Vintertid er sitrustid!

Frukt og grønt | 24. februar 2016

Sitrusfrukter er stappfulle av C-vitamin, og om vinteren er både appelsin og klementin på sitt aller beste. Men det finnes også andre sitrusfrukter som er verdt å prøve på denne tiden av året.

Vinteren er høysesong for sitrusfrukter. De fleste tenker nok på klassikerne appelsin og klementin når de hører ordet sitrusfrukter, men det finnes mange spennende medlemmer av denne fruktfamilien som bør prøves i vinterhalvåret.

Grapefrukt. Grapefrukt er det største medlemmet av sitrusfamilien, og man regner med at den har oppstått som en krysning mellom appelsin og pomelo. Grapefrukt finnes i mange ulike varianter, og man deler denne frukten inn i to hovedgrupper: Hvit (eller blond) og forskjellige varianter med rosa eller rødt fruktkjøtt.

Grapefrukt smaker friskt og syrlig med en bitter ettersmak, og den brukes ofte som smaksforsterker. Denne sitrusfrukten egner seg ypperlig i juice eller i en fruktsalat sammen med annen frukt.

Ugli. Ugli regnes som en krysning mellom tangerin, appelsin og grapefrukt. Den er litt større enn grapefrukt og har en noe ujevn, rund form. Fruktkjøttet er dessuten saftig med en frisk og aromatisk smak. Ugli kan benyttes som både grapefrukt og appelsin. Den kan skrelles og spises i båter eller med skje, og er utmerket å bruke i både desserter og fruktsalater, eller til kaker og is.

Kumquat. Kumquat er en dvergappelsin omtrent på størrelse med en valnøtt. Den finnes i to varianter: én som er rund med mørk oransje skall, og én som er mer oval med lysere skall. Kumquat er sursøt og smaker ganske bittert. Det spesielle med kumquat er at skallet er spiselig og faktisk søtere enn selve fruktkjøttet. Den kan spises hel eller skjæres i biter, og kan fint brukes i fruktsalater eller som syltetøy.

Pomelo. Pomelo kommer opprinnelig fra Sørøst-Asia, og er også kjent som balinesisk lime/appelsin – etter øya Bali. Denne sitrusfrukten har en grønngul farge utenpå, og fruktkjøttet kan være både gult og rødlig. Den smaker friskt og søtt, og er litt tørrere enn grapefrukten – uten så besk smak. Den røde pomeloen smaker søtere enn den gule. Pomelo kan gjerne spises som den er eller benyttes i fruktsalater.

RIK PÅ C-VITAMIN: Pomelo er en sitrusfrukt som smaker friskt og søtt, og er svært rik på C-vitamin.

Sweetie. Sweetie er en krysning mellom en blond grapefrukt og pomelo. Den har omtrent samme størrelse som en grapefrukt og skallet er grønngult. Fruktkjøttet er saftig og søtt, og den har ikke grapefruktens bitterhet. Dessuten er den steinfri. Sweetie kan spises naturell, eller kan for eksempel brukes i en frisk fruktsalat.

Inneholder mye C-vitamin. De fleste vet at sitrusfrukter er stappfulle av C-vitamin. C-vitamin er et vannløselig vitamin, noe som betyr at det skilles raskt ut av kroppen og at man dermed trenger jevn tilførsel.

C-vitamin har positiv innvirkning på mange funksjoner i kroppen, blant annet nervesystemet, immunforsvaret og kroppens opptak av jern, samt å redusere trøtthet og slapphet. Dessuten bidrar C-vitamin til et sunt bindevev. Vitaminet er nemlig med på å danne kollagen, som er bindevevets viktigste protein.

Her er de nevnte sitrusfruktenes innhold av C-vitamin per 100 gram spiselig vare:

Appelsin 51 mg

Klementin 49 mg

Pomelo 45 mg

Kumquat 44 mg

Ugli 42 mg

Sweetie 38 mg

Grapefrukt 34 mg

Kilder: Matvaretabellen og Self Nutrition Data.

Som det fremkommer av oversikten, inneholder appelsin og klementin mest C-vitamin av de nevnte sitrusfruktene. Likevel er det fint for variasjonens skyld å prøve andre sitrusvarianter. Du får i deg masse viktig C-vitamin uansett.

Foto: Colourbox.

NO/NYP/1216/0136

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *