Vi feirer fårikålens dag!

Uncategorized | 24. september 2015

I dag feirer vi fårikålens dag med oppskriften på en nydelig fårikålgryte. I tillegg får du vite hvilke vitaminer og mineraler du finner i Norges nasjonalrett.

Fårikål har lange tradisjoner her til lands, og er ved flere anledninger kåret til Norges nasjonalrett. Så populær er fårikålen at den til og med har fått sin egen dag. Fårikålens dag feires siste torsdag i september hvert år – altså i dag, og store og små fårikålgryter putrer over hele landet.

Vitaminer og mineraler i fårikål. Som navnet sier er altså fårikål en rett som hovedsakelig består av fårekjøtt (lam) og kål (hodekål). Hodekål er rik på både C-vitamin og B-vitaminet folat. C-vitamin har positiv innvirkning på svært mange funksjoner i kroppen, blant annet immunforsvaret, nervesystemet og kroppens opptak av jern. I tillegg bidrar C-vitamin til et sunt bindevev.

Folat på sin side forebygger ryggmargsbrokk, og ifølge Folkehelseinstituttet kan det halvere risikoen for at fostre får denne medfødte utviklingsforstyrrelsen. Folat bidrar også til immunforsvarets normale funksjon og å redusere trøtthet og slapphet. Hodekål inneholder også en del mineraler, som kalium, kalsium og fosfor.

Råvare i toppklasse. Norsk lammekjøtt beskrives av mange som en råvare i verdensklasse, med fintrevlet, mørt og saftig kjøtt. Fårikålkjøttet er proteinrikt, og det inneholder flere viktige vitaminer og mineraler. Dette kjøttet er spesielt rikt på sink og jern, samt flere B-vitaminer – som B12.

Sink er viktig for mange funksjoner i kroppen, blant annet for å opprettholde normal hud, normalt hår og normale negler, samt normalt syn og skjelett. Sink bidrar dessuten til normal kognitiv funksjon og immunforsvarets normale funksjon.

Jern bidrar til normal produksjon av røde blodlegemer og hemoglobin, samt normal transport av oksygen i kroppen. Dette mineralet bidrar også til normal kognitiv funksjon, normal energiomsetning, immunforsvarets normale funksjon og reduksjon av slapphet og trøtthet.

B12-vitamin bidrar blant annet til normal energiomsetning og normal psykologisk funksjon, samt både nervesystemets og immunforsvarets normale funksjon. I tillegg er dette vitaminet viktig for normal dannelse av røde blodlegemer, samt å redusere trøtthet og slapphet.

TRADISJONSRIK: Fårikålen er en tradisjonsrik høstfavoritt for mange nordmenn.

Da vet du hva fårikålgryten inneholder, og det er bare å sette i gang med matlagingen.

Slik lager du fårikål

Dette trenger du til fire porsjoner:

1 ½ kg hodekål

1 ½ kg fårikålkjøtt

4 ts hel pepper

2 ts salt

3 dl vann

Slik gjør du:

Skjær kjøttet i serveringsstykker om det ikke er det fra butikken. Skjær så kålen i båter.

Legg kjøtt og kål lagvis i en rommelig kjele med salt og pepper mellom lagene. Hell på vann og kok opp. Skru ned varmen, legg på lokk og la fårikålen småkoke i cirka to timer til kjøttet løsner fra benet og er mørt. Fårikål tar altså litt tid å lage, men som det fremkommer av oppskriften er det ikke vanskelig – og definitivt verdt å vente på.

Fårikålen serveres rykende varm med gode kokte poteter og eventuelt et persilledryss.

Oppskriften er hentet fra frukt.no.

Foto: Nortura og frukt.no.

NO/NYP/1216/0136

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *