Unngå brudd på glattisen

Kosthold/ernæring | 8. desember 2017

Er du skodd for vinterføre? Såler med godt grep, staver eller brodder, kan hindre at du går overende. Skulle du likevel være så uheldig å falle er det bare å håpe at du har et sterkt skjelett.

Er det vinter og glatt, er det også travelt hos legevakten. På de aller verste dagene, når det for eksempel legger seg underkjølt vann på veier og fortau, kan det være lurt å holde seg innendørs eller gjøre turen ut så kort som mulig. Å få en bruddskade er både smertefullt og upraktisk, så det er all grunn til å ta forholdsregler.

 

Knokkelstyrken blir nedsatt med alderen, og vi trenger kalsium for å ta vare på det viktige skjelettet. For å bidra til å hindre benskjørhet og økt fare for benbrudd, er fysisk aktivitet og kosthold med tilstrekkelig kalsium i kombinasjon med D-vitamin viktig. Vitaminet øker opptaket av kalsium fra tarmen, og gjør kalsiumtapet mindre. Fysisk aktivitet er godt for skjelettet, samtidig som det styrker musklene og på den måten minsker faren for fall.

 

Forebygge hele livet

Et kosthold med tilstrekkelig kalsium er viktig hele livet. I kostholdet vårt her i Norge er melk og andre meieriprodukter den viktigste kilden til kalsium. Andre gode kalsiumkilder er grønne bladgrønnsaker, mandler, frukt, bønner, linser, sesamfrø med skall og nøtter.

Så var det D-vitamin, som også er viktig for immunforsvaret. Er du mye ute i sola, tar tran, er flink til å spise fisk og berikede matvarer, kan det hende du får nok, men svært mange trenger tilskudd av solskinnsvitaminet.

 

Overgangsalderen øker faren

Benmassen og styrken i den avtar med årene. Etter 50-årasalderen mister både kvinner og menn i gjennomsnitt en halv til én prosent benmasse i året. Når eggstokkene slutter å produsere østrogen ved overgangsalderen, fører det til økt bentap de første ti årene etter overgangsalderen. Det fører til større risiko for benskjørhet, og allerede kort tid etter overgangsalderen får flere kvinner underarmsbrudd. Så mange som hver tredje norske kvinne etter overgangsalderen har osteoporose, og dermed en større risiko for brudd.

 

Tilskudd

Nycoplus Calcium + og vitamin D bidrar til å begrense tap av benmineral hos kvinner etter overgangsalderen. Den gunstige effekten oppnås ved et daglig inntak på minst 1200 mg kalsium og 20 µg vitamin D fra alle kilder og gjelder for kvinner over 50 år. Kalsiumtabletter med D-vitamin fås kjøpt på apoteket.

 

Foto: Scanpix/ Maskot

 

Kilder:

nhi.no

felleskatalogen.no

 

NO/NYP/1117/0137

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *