Tyttebær til julematen

Frukt og grønt | 16. desember 2015

Tyttebær er et naturlig tilbehør til den klassiske norske julematen. Visste du at tyttebær inneholder en del C-vitamin og er rik på kostfiber?

Tyttebær er en dvergbusk i lyngfamilien som har læraktige blader og vanligvis blir omtrent ti centimeter høy. Plantens blomster er klokkeformet og fargen er lyserød eller hvit.

Tyttebærplanten er svært dekorativ og kan brukes i ulike typer dekorasjoner. Bærene er dypt røde, kulerunde, og kan lett forveksles med tranebær.

Tyttebær finnes i ulike varianter i Asia, Nord-Amerika og Europa, og i Norge vokser de vilt i store deler av landet. Høysesong er sensommeren og høsten. Tyttebær dyrkes sjelden, men sankes som regel fritt fra naturen og regnes faktisk for å være et av de viktigste av de ville bærene i Norge.

Rørte tyttebær. Tyttebær kokes ofte og tilsettes søtning før de benyttes, da enten som kompott, saft, sirup eller syltetøy, men også til desserter. Trollkrem er en nydelig dessert som lages av tyttebær, sukker og eggehvite.

Tyttebær kan også røres uten koking. Det reduserer holdbarheten, men gjør den godt egnet til nedfrysing. Og når tyttebærene er fryst ned, kan de tas frem når som helst – for eksempel til julemiddagen. Nyrørte tyttebær regnes som en delikatesse i vårt kjøkken.

Tyttebær til jul. Med sin karakteristiske syrlige og litt beske smak, passer tyttebær utmerket som tilbehør til mat av svin og viltkjøtt. Det er plantestoffet benzosyre som gir mye av den syrlige smaken i tyttebær.

I en travel hverdag blir kanskje tyttebær ofte glemt til middagen, men til julematen er det en norsk tradisjon som holdes i hevd. Den klassiske svineribba står på bordet i omtrent halvparten av norske hjem på julaften, og her er tyttebær en selvfølge ved siden av.

NYRØRT: Nyrørte tyttebær regnes som en delikatesse og passer utmerket som tilbehør til julematen.

Kostfiber og C-vitamin. Om man lager syltetøy av tyttebær, trenger man en del sukker. Den beste løsningen er å lage rørte tyttebær, for da er sukkerbehovet mindre for å få et godt resultat.

Tyttebær er en gammel legeplante, og ifølge tradisjonen skulle den visstnok hjelpe mot både feber, halsproblemer, munnsår og astma. Noe vi ikke har holdepunkter for å påstå i dag. Det vi imidlertid med sikkerhet kan slå fast, er i hvert fall at tyttebær er rik på kostfiber – og kostfiber er viktig for fordøyelsen vår.

I tillegg inneholder disse bærene en del C-vitamin. C-vitamin er viktig for å opprettholde mange funksjoner i kroppen, blant annet nervesystemet og immunforsvaret, samt viktig for kroppens opptak av jern. Dette vitaminet reduserer også trøtthet og slapphet, samt bidrar til et sunt bindevev.

Tyttebær inneholder også små mengder av en rekke viktige mineraler og vitaminer, som niacin (B3), folat (B9), magnesium, fosfor, kalsium, kalium og jern.

Det er altså mange gode grunner til å huske tyttebær til middagen – ikke minst til julematen.

Hovedbildet: Colourbox.

Bildet i teksten: Opplysningskontoret for frukt og grønt.

NO/NYP/1216/0136

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *