Treningsball – for styrke og balanse

Uncategorized | 13. februar 2015

En treningsball passer ypperlig til både balanse- og styrketrening. Dessuten er den billig, enkel å bruke og egner seg godt til hjemmetrening.

En treningsball, også kalt fitnessball, balanseball eller swissball, koster stort sett mellom 150 og 250 kroner, og kan kjøpes i de fleste sportsbutikker eller på internett. Salget av treningsballer har eksplodert de siste årene.

En ball på 65 cm i diameter passer best for de med kroppshøyde mellom 150 og 170 cm, mens den som er 75 cm i diameter egner seg best for de mellom 170 og 190 cm. Ballen skal være «stram», men ikke så stram at du spretter rett av når du setter deg på den.

Du har kanskje en treningsball hjemme allerede, eller du bruker den flittig på treningssenteret?

STYRKEØVELSER: En treningsball egner seg ypperlig til å utføre tradisjonelle styrkeøvelser med manualer.
STYRKEØVELSER: En treningsball egner seg ypperlig til å utføre tradisjonelle styrkeøvelser med manualer.

Styrke og balanse. Trening og øvelser med treningsball er en nyttig og allsidig treningsform for å øve balanse, stabilitet og koordinasjon, samt å styrke kjernemuskulaturen (mage og rygg).

Øvelser med stor ball kan dessuten bidra til å forebygge ryggplager og belastningsskader, samt forbedre kroppsholdning og kroppskontroll.

Hvorfor det?

Jo, fordi når man utfører øvelser med treningsball gir ballen et element av instabilitet til øvelsen som ikke er til stede ved tradisjonelle matteøvelser. Kroppen reagerer på denne instabiliteten ved å aktivere den dype kjernemuskulaturen, og denne hjelper oss å holde balansen på ballen.

Med tid og øvelse vil denne muskelgruppen som stabiliserer ryggsøylen tilpasse seg og lære seg å jobbe mer effektivt.

En utfordring i begynnelsen. Å utføre øvelser på treningsball kan være utfordrende for nybegynnere. Den instabile flaten gjør at du tvinges til å bruke musklene på en annen måte enn det du er vant til for å holde balansen.

Den beste måten å bruke en treningsball på for nybegynnere er å først utføre enkle statiske øvelser uten bevegelse. Etter hvert kan man legge til mer bevegelse og mer avansert stabilitetstrening når man blir flinkere til å holde balansen.

Bruksområder. Treningsball brukes ofte i pilates, og den passer ypperlig til å utføre tradisjonelle styrkeøvelser med manualer – som brystpress, bicepscurl og skulderpress.

Den er også utmerket å bruke når du skal gjøre mageøvelser. Prøv å holde treningsballen over hodet eller foran deg når du tar knebøy. Den er ikke så tung, men størrelsen bidrar til at du bruker både armer, rygg og kjernemuskulatur for å holde den stødig på plass.

Treningsballen kan også brukes til uttøying, særlig for ryggen etter en lang arbeidsdag på kontoret.

Her finner du noen grunnleggende stabiliseringsøvelser med treningsball fra Olympiatoppen.

Å trene med en ball, i tillegg til dine vanlige treningsrutiner, vil også gi deg og kroppen din mer variasjon – slik at du stadig får utfordret deg selv. Prøv det selv – og du vil ikke bli skuffet.

Foto: Colourbox.

NO/NYP/1216/0136

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *