Trenger gravide ekstra jern?

Gravid/barn | 2. november 2015

Jern er blant annet viktig for normal produksjon av røde blodlegemer og hemoglobin som transporterer oksygen i kroppen. Kvinner har generelt et høyere behov for jern på grunn av blodtap i forbindelse med menstruasjon. Gjennom svangerskapet mister kroppen mindre jern og tar opp mer fra kosten, men mange kvinner har likevel behov for ekstra tilskudd. Graviditeten tærer nemlig på jernlagrene, og mange kvinner har et dårlig utgangspunkt.
Den landsomfattende kostholdsundersøkelsen Norkost-3, viser at inntaket av jern fra kostholdet er lavere enn anbefalt hos kvinner i fertil alder (Helsedirektoratet 2011). I HUNT-studien hadde 11-15% av norske, fertile kvinner lave jernlagre (Borch-Iohnsen B. 2005).

Svangerskapet er en stor påkjenning på jernlagrene

Selv om opptaket av jern går opp noe når man er gravid, kreves det at man har et stort jernlager for å greie seg gjennom svangerskapet med et vanlig jerninntak. Har man et lavt jernlager som utgangspunkt før graviditeten, er sannsynligheten stor for at man trenger å få i seg ekstra jern for å unngå mangel. En del kvinner har dermed et høyere behov enn de anbefalte 15 mg daglig. De nyeste nordiske næringsstoffanbefalingene (NNR 2012) anbefaler faktisk gravide å ta 40 mg ekstra jern som tilskudd daglig fra uke 18–20. Hvis det er tatt en blodprøve for å sjekke jernlager før uke 15, anbefaler de 60 mg hvis ferritin er <30 mg/L og 40 mg hvis ferritin 30-70 mg/L.

Lavdose fremfor høydose jern

I Norge er det vanlig at det tas en blodprøve for å sjekke hemoglobin (Hb) på første svangerskapskontroll og rundt uke 28, mens ferritin (jernlager) måles ikke rutinemessig. Har man en lav Hb er det stor sannsynlighet for at man allerede har utviklet jernmangelanemi og høydose jern anbefales. Siden lave jernlagre er den vanligste årsaken til jernmangelanemi, er det viktig å opprettholde et tilfredsstillende inntak av jern for å bygge opp lagrene og unngå å utvikle mangel. Ved å tenke forebyggende, slik de nordiske anbefalingene baseres på, kan man slippe å utvikle jernmangelanemi og måtte ta en høyere dose jern. Dette er spesielt viktig for de som opplever bivirkninger ved høydose jern.

 

Det er ikke nok å spise mye grønne grønnsaker for å dekke jernbehovet.
Det er ikke nok å spise mye grønne grønnsaker for å dekke jernbehovet.

 

Matvarer med jern

Det finnes relativt få matvarer med jern, og det skal faktisk litt til å få i seg minst 15 mg daglig. Kostholdsundersøkelsen Norkost 3 viser at hele 37% av jernet i nordmenns kosthold kommer fra brød og kornvarer, 20 % kommer fra kjøtt og kjøttprodukter og 19% fra frukt, grønnsaker, bær og poteter. Brunost er ikke lenger tilsatt jern og blant primtypene er det kun barneprim som er jernberiket.  For å sjekke inntaket ditt av jern fra kostholdet anbefales Nycoplus Vitaminkalkulator .

Planlegger du svangerskap, er du gravid eller nybakt mor kan du sikre inntaket av næringsstoffer inkludert jern med Nycoplus Gravid eller Nycoplus Mamma som begge inneholder 15 mg jern. For de som får anbefalt ekstra jern kan Nycoplus Jern som 27 mg være et godt alternativ.

Foto: Colourbox

NO/NYP/1216/0136

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *