Tren kondis i skogen med babyen din

Gravid/barn | 1. august 2016

Trilleturer i skog og mark er en fin start for å komme i gang med kondisjonstreningen igjen etter fødselen – og du får med deg babyen din som treningskompis.

Etter graviditet og fødsel kan det være tungt å komme i gang med treningen igjen. Men tenk på de mulighetene en barselpermisjon og en egen treningskompis gir deg!

I stedet for å sitte inne på kafé og kose seg med babyen, kan du heller ta den med på en aktiv trilletur i skog og mark. Har du eldre barn, kan også de være med – så blir det en skikkelig familietur ut av det.

Oppfordrer til fysisk aktivitet. Helsedirektoratet anbefaler kvinner til å være så fysisk aktive som mulig etter fødselen. Dette er særlig viktig for kvinner med overvekt og fedme, eller for kvinner som har lagt på seg mer enn anbefalt i svangerskapet.

Helsedirektoratet påpeker også at det ikke er noen begrensninger for aktiviteter etter fødsel. Det gjelder både kvinner som ammer, og de som ikke gjør det. Ved spesielle komplikasjoner under svangerskap og/eller fødsel, bør eventuell trening klargjøres med lege.

Start rolig. De første månedene etter fødselen er det lurt å starte med en rolig trilletur. Gå slik at du blir lett andpusten og varm. Finn deg for eksempel en løype som går rundt et vann slik at du klarer å se målet – i stedet for å måtte vende tilbake om du synes turen blir for lang. Da kan du heller velge å gå to runder rundt vannet, hvis én runde blir for kort.

Aktivitetene du utfører etter fødselen bør være lystbetont, slik at du holder motivasjonen oppe. Og ikke glem å nyte den vakre naturen når du er utendørs.

Øk intensiteten. Etter hvert som månedene går, kan du øke intensiteten på trilleturene om du ønsker. Du kan også finne andre løyper med for eksempel slake motbakker – for å få høyere puls. Når formen blir bedre og bedre, kan du øke intensiteten ytterligere ved å løpe opp en lengre, bratt bakke.

Hvis du ikke orker å trille barnevognen mens du løper, kan den plasseres i enden av strekningen. Dette forutsetter at babyen sover og at du har øyekontakt med vognen, samt at den står på et trygt sted.

Jogg strekningen rolig med eller uten barnevogn, og tilbake igjen til der barnevognen står. Du velger selv intensitet, antall drag og om du vil gjøre dette med eller uten barnevogn. Hvis du gjør det uten barnevogn, må du alltid huske å kikke oppi vognen før du tar et nytt drag.

Etter hvert som babyen blir større, jo tyngre blir det, og dess mer får du igjen for trilleturene i form av økt puls og belastning på kroppen.

AKTIVITET FOR TO: Trilleturer i skog og mark er god trening – i tillegg får både du og babyen din masse frisk luft.

Frisk luft er godt for barnet. I tillegg til at du får trent, er det også sunt for babyen din å være ute i frisk luft. Det er ikke vitenskapelig bevist, men det er vanskelig å komme unna at barn med rosa kinn ofte er sunne barn.

Kvitt deg med kalorier. Løping er svært effektiv trening, og er blant de aktivitetene som forbrenner mest. Løping er dessuten enkelt å utføre, og har positiv innvirkning på både hjerte, lunger, muskler og benbygning.

Likevel har også det du spiser en stor innvirkning på hvor fort du blir kvitt de ekstra «mammakiloene». Husk at om du får du i deg flere kalorier enn du forbrenner, legger du på deg. Får du i deg færre kalorier enn du forbrenner, går du ned i vekt.

Den absolutt beste måten å sørge for likevekt mellom kaloriinntak og -forbrenning, er et sunt og balansert kosthold, samt fysisk aktivitet – som en trilletur i skogen med babyen din.

God tur!

Kilde: Vektklubb.no.

NO/NYP/1216/0136

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *