Tørkede bønner – rik på vitaminer og mineraler

Kosthold/ernæring | 14. oktober 2014

Tørkede bønner er stappfull av vitaminer og mineraler som er nødvendig for kroppen din – spesielt folat, jern og kalium. I tillegg er de rike på både proteiner og fiber.

Bønner tilhører erteblomstfamilien som er belgvekster. De kan høstes friske og brukes som en fersk grønnsak, som for eksempel aspargesbønner, snittebønner og brekkbønner. Da spises både belgen og frøene, eller selve bønnen inne i belgen.

De kan også høstes friske når belgen er tørr – da benyttes kun frøene eller de tørkede bønnene. Her er hvite og brune bønner eksempler.

Rik på vitaminer og mineraler. Bønner er rik på både fiber og proteiner. Kostfiber er viktig for å holde fordøyelsen i gang og forebygge tarmsykdommer, Proteiner er nødvendig for oppbygging av nye celler, både under vekst og til vedlikehold av kroppen. I tillegg er bønner stappfull av vitaminer og mineraler, spesielt folat, jern og kalium.

????????????
BØNNESALAT: En bønnesalat er både godt og næringsrikt.

I den offisielle Matvaretabellen innehar brune og hvite bønner de to første plassene på listen over frukt, grønnsaker og bær som inneholder mest av B-vitaminet folat.

Brune bønner topper listen med 394 mikrogram per 100 gram spiselig vare, mens hvite bønner tar andreplassen med 388 mikrogram. Folat forebygger ryggmargsbrokk, og ifølge Folkehelseinstituttet kan det halvere risikoen for at fostre får denne medfødte utviklingsforstyrrelsen.

Alle kvinner som planlegger å bli gravid eller som vet at de er det, bør tidligst mulig starte med tilskudd av folat. Folat bidrar også til immunsystemets normale funksjon og å redusere trøtthet og slapphet.

Bønner er også rik på mineralene jern og kalium. I Matvaretabellen ligger faktisk hvite bønner på åttendeplass på listen over ALLE matvarer som inneholder mest kalium, med 1795 mg per 100 gram spiselig vare. Brune bønner er litt lenger ned på listen med 1040 mg.

Kalium bidrar til nervesystemets normale funksjon, normal muskelfunksjon og å opprettholde normalt blodtrykk.

Både brune og hvite bønner er også inne på topp ti-listen over frukt, grønnsaker og bær som inneholder mest jern. Jern bidrar til redusert slapphet og trøtthet, normal funksjon av immunforsvaret, samt normal produksjon av røde blodlegemer og hemoglobin.

Fin kjøtt-erstatter. Brune og hvite bønner kan brukes i og som tilbehør til de de fleste matretter, og vegetarianere og veganere benytter dette ofte som erstatning for kjøtt-proteinet de ikke får i seg. Bønner kan for eksempel erstatte kjøttdeigen eller kjøttet du vanligvis benytter i taco, fajitas og gryteretter.

Bønner egner seg også ypperlig i salater og woker, som tilbehør til laks eller kylling, og ikke minst i en smaksrik chili con carne.

Tilberedning. En del bønnesorter må bløtlegges før de kokes, og jo eldre de er, desto lenger koketid er nødvendig. Hvor lenge de skal bløtlegges og kokes, avhenger også av type – dette finner du vanligvis informasjon om på pakningene.

Bønner har lang holdbarhet, men de bør likevel lagres tørt og ikke mer enn i et halvt år.

Foto: Colourbox.

NO/NYP/1216/0136

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *