Tomat – rik på A- og C-vitamin

Frukt og grønt | 2. desember 2014

Tomaten er populær og anvendelig på kjøkkenet, og den er både kalorifattig og rik på både A- og C-vitamin. Men visste du at tomat egentlig er en frukt?

Tomat kommer opprinnelig fra Sør-Amerika, og det sies at den fant veien til Europa med selveste Christofer Columbus på slutten av 1400-tallet.

I begynnelsen ble tomatplanten brukt som prydplante, og det var først på 1800-tallet at tomat ble populær som mat i Italia og andre land i Middelhavsområdet.

Ikke før etter 1. verdenskrig ble tomaten vanlig i Nord-Europa. I dag dyrkes den både på friland og i drivhus i store deler av verden. Tomat er egentlig en frukt, men kategoriseres gjerne som en grønnsak – ettersom det er det vi bruker den som.

Mange varianter. Tomat kommer i mange forskjellige varianter, både i størrelse, utseende og smak. Det finnes både svarte, grønne, gule og røde tomater, og den røde er den mest kjente og brukte.

Tomat har et tynt skall og relativt tynt fruktkjøtt, som omgir en geleaktig masse, hvor det sitter mange flate frø. Den bløte massen, hvor frøene sitter, ligger i flere kamre.

bruschetta with tomatoes and basil
MOLTO BENE: Bruschetta er en tradisjonsrik italiensk matrett, med tomat, basilikum og olivenolje på et ferskt stykke grillet eller stekt brød. Veldig godt, eller «Molto Bene», som det heter på italiensk.

Størrelsen varierer fra de minste cherrytomatene på noen centimeter i diameter, til bifftomater som kan veie over 250 gram. Særlig de små variantene har blitt svært populære i norske dagligvarebutikker de siste årene.

Tomater selges enten løse eller hengende på stilk. Prøv deg frem med ulike sorter og finn din favorittomat!

Rik på A- og C-vitamin. Tomat er kalorifattig, og den er rik på både A- og C-vitamin. I tillegg inneholder den små mengder av flere mineraler. A-vitamin bidrar til å opprettholde normale slimhinner, normal hud og normalt syn, samt bidrar til immunsystemets normale funksjon og normal omsetning av jern.

C-vitamin bidrar til et sunt bindevev, immunforsvarets og nervesystemets normale funksjon, samt å redusere trøtthet og utmattelse. Dessuten øker C-vitamin opptaket av jern i kroppen.

Anvendelig. Tomat kan tilberedes på mange forskjellige måter, og har dermed et stort bruksområde. Selvfølgelig kan den spises som den er, saftig og god, som en sunn snacks. Den passer også ypperlig i salater, supper eller sauser.

Man kan også koke, steke, grille, smørdampe og gratinere tomater.

Når du er i butikken, skal du se etter tomater som er hele, rene, og fri for fremmed lukt eller smak. Skallet skal være stramt og skinnende, og den skal ikke ha bløte flekker. Et lite tips: Ikke oppbevar tomater i kjøleskapet. Da blir konsistensen melen, og de mister smak og sødme.

Sett heller tomatene frem på kjøkkenbenken, så blir du lettere minnet på å spise dem eller benytte dem i matlagingen.

Foto: Colourbox.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *