To forskjellige blåbær

Frukt og grønt | 18. september 2015

Blåbær er ikke bare blåbær, for noen har hvit kjerne og noen har rødblå kjerne. Vet du forskjellen?

Svaret er enkelt: Det er to helt ulike sorter blåbær.

I Norge er blåbær mest kjent som det viltvoksende bæret (vaccinium myrtillus) vi finner i skogen på sensommeren. Dette er bær med et rødblått fruktkjøtt som tilhører lyngfamilien, og som vokser på dvergbusker. Likevel er det ikke denne som er mest omsatt i varehandelen. Det er nemlig hageblåbær (vaccinum corymbosum), som er dyrket frem på busker og kan bli opptil fire meter høy.

Hageblåbær er større. Hageblåbær er større, søtere og har en mildere aroma enn skogsblåbær. Med sin hvite kjerne blir man heller ikke blå på tunga av å spise hageblåbær, da blåfargen er begrenset til skinnet. Det tradisjonelle viltvoksende blåbæret har en litt syrlig smak. Sjarmen med å plukke denne i skogen om sensommeren er å bli blå på både hender, klær og tunge.

Hageblåbær er en slektning av skogsblåbær. Buskene blir høyere og får større bær enn sin viltvoksende slektning. Siden hageblåbær stammer fra Nord-Amerika, blir de ofte kalt amerikanske blåbær. Hageblåbær er visstnok også mer holdbare enn skogsblåbær etter plukking.

Uansett kjernefarge kalles både hageblåbær og skogsblåbær bare for blåbær i Norge. I USA derimot kalles hageblåbær for «blueberries», mens skogsblåbær kalles «bilberries». Man skulle tro det var omvendt med tanke på at det er skogsblåbær som er blå innvendig.

Mye antocyaner = sunnere blåbær? Årsaken til at hageblåbær er hvite inni har med innholdet av det naturlige fargestoffet antocyaner å gjøre. Skogsblåbær inneholder mye antocyaner, mens i hageblåbær finnes de bare i skallet.

Blåbær
SUNT OG GODT: Blåbær er sunt og smaker godt, uansett om det er hageblåbær eller skogsblåbær.

Når det gjelder hva som er sunnest, finnes det ingen forskning som viser hvilken blåbærtype som har best helseeffekt. Likevel påstås det av mange at jo mer antocyaner det er i blåbærene du spiser, dess sunnere er den. Altså jo blåere, dess sunnere.

Rik på C-vitamin. Blåbær er et uansett et næringsrikt bær som er rik på C-vitamin, K-vitamin og mineralet mangan. Blåbær inneholder også en del kostfiber, som bidrar til normal tarmfunksjon.

C-vitamin er viktig for mange funksjoner i kroppen. Dette vitaminet bidrar blant annet til nervesystemets og immunforsvarets normale funksjon, samt å redusere trøtthet og slapphet. C-vitamin øker også opptaket av jern i kroppen og beskytter cellene mot oksidativt stress. Dette vitaminet bidrar dessuten til et sunt bindevev. Vitaminet er nemlig med på å danne kollagen, som er bindevevets viktigste protein.

K-vitamin bidrar først og fremst til normal blodlevring, altså at blodet størkner eller koagulerer. Bokstaven K står nettopp for koagulering, altså «koaguleringsvitamin». K-vitamin bidrar også til vedlikehold av et normalt skjelett.

Mangan er et mineral som bidrar til normal energiomsetning og normal dannelse av bindevev, samt å opprettholde normalt skjelett og beskytte cellene mot oksidativt stress.

Kan brukes til det samme. Blåbær er aller best friske med eller uten tilbehør, uansett kjernefarge. Det samme gjelder i fruktsalater, blåbærpaier og frokostblandinger. Likevel er det en gammel tradisjon i Norge å lage saft og syltetøy av skogsblåbær. Hjemmelaget varm blåbærsaft til vinteren og blåbærsyltetøy på pannekakene er en favoritt hos mange. De er også knallgode å lage smoothies av.

Foto: Colourbox.

NO/NYP/1216/0136

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *