Ti tips til vinterløping

Uncategorized | 6. februar 2015

Er du glad i å løpe? Ikke la deg stoppe av snø, slaps, is eller kulde. Her er ti tips til hvordan du kan holde løpingen i gang i vinterhalvåret.

Løping, eller jogging, er en populært fysisk aktivitet for mange. Det krever lite utstyr, det gir frisk luft og det aktiviserer store muskelgrupper. Dermed forbrenner man også mye energi når man løper, noe som gjør løping til effektiv treningsform.

Når vinteren kommer, med snø, slaps, is og kulde, er det mange som får et ufrivillig opphold i løpetreningen. Langrenn kan være en god erstatning for løping, og mange velger også å løpe innendørs på tredemølle.

SKOGSTUR: Skogen kan være et ypperlig sted å legge løpeturer til om vinteren. Bare sørg for riktig utstyr og skotøy.
SKOGSTUR: Skogen kan være et ypperlig sted å legge løpeturer til om vinteren. Bare sørg for riktig utstyr og skotøy.

Men det blir liksom ikke helt det samme for de som er glad i utendørsløping. Som oftest er det faktisk fullt mulig å løpe utendørs store deler av vinteren også. Her gir vi deg ti tips til hvordan du kan holde løpingen i gang i vinterhalvåret.

1. Varm opp innendørs

Det kan både være kaldt og ubehagelig å komme rett fra et oppvarmet hus og ut i kulden; i tillegg gir det økt risiko for skader i muskler og ledd. Løp 5-10 minutter på stedet før du går ut, og ta gjerne noen tøynings- og oppvarmingsøvelser for de store muskelgruppene i bena i tillegg.

Da er kroppen bedre forberedt på kulden.

2. Bruk riktig bekledning

Bekledning er svært viktig når du løper utendørs om vinteren. Invester i treningstøy som holder deg både varm og tørr, og bruk gjerne flere lag. Husk refleksen i vintermørket! Løper du for eksempel i skogen, kan det vært lurt med en hodelykt.

3. Velg riktig skotøy

Vinteren i Norge kan gi alt fra store snømengder til slaps og is. Uansett er det viktig at skosålen biter godt fast i underlaget. Skaff deg et par løpesko til vinterbruk. Skoene skal ha grovt mønster og en mykere gummiblanding som suger seg fast til underlaget. Om det er glatt, bør du vurdere vinterløpesko med metallpigger på sålen eller en overtrekkssåle med pigger.

4. Løp på riktig tidspunkt

Om du har anledning til det, er det lurt å legge løpingen til det varmeste tidspunktet på dagen. I kuldeperioder er det som oftest varmest på ettermiddagen, samtidig som vinden også kan løye mot kvelden.

5. Beskytt huden

Huden er også værutsatt om vinteren. Bruk kuldekrem eller kuldemaske når det er skikkelig kaldt. Om vinteren kan også sollyset være skarpt, og solstrålene reflekteres av snøen. Bruk derfor solkrem på utsatte steder som nesen og ørene; det gir også tiltrengt fuktighet til en vintergusten hud. Du kan også vurdere å bruke sportsbriller for å beskytte øynene mot de skadelige solstrålene.

6. Husk å tilføre væske

Når det er kaldt ute svetter du litt mindre enn på en varm solskinnsdag, men du kan også få væskeunderskudd når du løper om vinteren. Ta gjerne med deg et væskebelte, og ha det gjerne under treningsjakken slikt at ikke væsken fryser til is.

7. Fyll på med energi

I kulden bruker kroppen ekstra energi på å holde seg varm. Dermed går du fortere tom for drivstoff og risikerer lavt blodsukker. Fyll på med litt ekstra energi like før løpeturen, og/eller ta det med deg i lommene. Dette er særlig viktig om du skal løpe i mer enn én time.

Gode alternativer er for eksempel en banan eller energidrikker.

8. Planlegg løpeturen

Sterk vind kan senke den opplevde temperaturen kraftig. Dessuten er det veldig utrivelig og demotiverende å løpe i motvind. Planlegg løpeturen så du får vinden i ryggen på vei hjem.

9. Bruk riktig løpeteknikk

Når det er is og snø, kan du forsøke å justere løpsteknikken slik at du føler deg tryggere og unngår å falle. Ta litt kortere skritt, forsøk å lande litt lenger frem på foten og plasser foten like under kroppens tyngdepunkt. Det gir deg langt bedre grep på glatt underlag.

10. Varier løpingen

Løping om vinteren kan være monotont, og varierende underlag og store snømengder kan gi store begrensninger i bevegelsesfriheten. Er det mye snø, kan en parkeringsplass eller en gangtunnel være godt egnet for intervalltrening eller noen effektive løpsdrag.

Er det under 15 minus, kan det være vanskelig for mange å puste skikkelig. Enkelte steder i landet finnes idrettshaller med løpebaner, og disse er ofte åpent for mosjonister også.

Det er altså ingen grunn til å ikke ta med seg de gode løpevanene fra sommerhalvåret inn i vinteren og stille sterkere forberedt når våren kommer.

God løpetur!

Foto: Colourbox.

SKOGSTUR: Skogen kan være et ypperlig sted å legge løpeturer til om vinteren. Bare sørg for riktig utstyr og skotøy.

NO/NYP/1216/0136

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *