Ti tips til påskeaktiviteter for barna

Uncategorized | 18. mars 2016

Skal du på fjellet eller hytta i påsken? Her er ti tips til hvordan du kan aktivisere barna utendørs i påskeferien.

I påskeferien reiser mange opp i høyden for å nyte en klassisk påske med hytteliv, peiskos, brettspill og langrennsturer i fjellet eller lange dager i alpinbakken. En aktiv familiepåske er godt for både store og små.

Helsegevinstene ved regelmessig fysisk aktivitet er ubestridelige. Med økt fysisk aktivitet kan helseproblemer både forebygges og behandles. De som er fysisk aktive er ofte i bedre humør, har mer overskudd og økt livskvalitet sammenlignet med personer som er lite aktive.

60 minutter daglig aktivitet. Barn og ungdom opp til 17 år trenger regelmessig aktivitet for normal vekst og utvikling, og det har positiv effekt på både konsentrasjon, læring og psykisk helse. Det absolutt viktigste er at barn og ungdom ikke sitter stille, og det kan være en utfordring spesielt med «iPad-generasjonen».

Helsedirektoratet anbefaler 60 minutter daglig fysisk aktivitet for barn og ungdom, eller alternativt fordelt utover i uken. Fysisk aktivitet for barn og ungdom bør være lystbetont og variert, og samtidig tilpasset barnas utviklingsnivå.

Man trenger ikke nødvendigvis å legge ut på lange skiturer i fjellet for å aktivisere barna i påsken. Snø i seg selv er et godt utgangspunkt for aktivitet uansett, og mange aktiviteter kan foregå i umiddelbar nærhet til der man bor i påsken.

Her er ti tips til påskeaktiviteter for barna:

  1. Hoppbakke.

Det er påsketradisjon å ha en hoppbakke utenfor hytta, og hoppet trenger ikke være så stort for at det skal bli moro for både store og små. Finn en god plassering som gir nok fart og ikke for flat landing. Mål gjerne hvor langt alle hopper; litt konkurranse er alltid motiverende.

  1. Kuleløype og orgeltramp.

En morsom skiaktivitet som krever litt mer arbeid, men som er veldig artig, er orgeltramp og kuleløype. Legg snøhauger med et par meters mellomrom og grav dumper i mellom dem nedover bakken. Tramp dem faste slik at skiene ikke faller gjennom. Målet er å komme seg gjennom løypa uten å falle. Orgeltramp er en litt mer utfordrende utgave av kuleløypa. Her skal kulene være litt mindre og tettere, og plassert slik at annethvert bein går opp og ned når du kjører nedover.

  1. Skiskyting.

Nei, vi snakker ikke om olympisk skiskyting med gevær. Denne varianten er mye enklere. Lag en liten løype rundt hytta, og lag snøballer som kan kastes på hermetikkbokser eller oppi en bøtte. Husk å legge opp til en liten strafferunde for dem som bommer. Her kan man også ta tiden om det er ønskelig å lage en liten konkurranse ut av det.

  1. Hinderløype.

Bruk terrenget rundt hytta til å lage en form for hinderløype. Det er en fin måte å utfordre skiferdighetene på. Det kan klatres både over og under hindringer. Kuleløypa og orgeltrampet kan også være en del av hinderløypa.

  1. Snøhule/snømann.

Litt graving i snøen er alltid moro for de minste – og det er god trening i tillegg. Ta frem en spade eller to, og lag en fin snøhule sammen. Det å lage snømann er også en klassiker.

  1. Skøyter.

Kanskje du finner er skøytebane i nærheten? Skøyter er en fin aktivitet for hele familien. De minste kan eventuelt lene seg på en bruskasse for å øve seg på skøytegåingen.

  1. Aketur.

Ikke glem akebrettet når du skal på påskeferie. De aller fleste barn liker å ake, og det kreves ikke store bakker for at barna skal ha det gøy. En skråning utenfor hytta kan være nok.

  1. Måk snø.

Når man kommer til hytta, er det ofte snø som må måkes. Og kommer det snø underveis i påsken, må det måkes igjen. Hvorfor ikke gjøre måkingen til en familieaktivitet? Barna vil kanskje til og med oppleve det som morsomt å være med på.

SNØMÅKING: Å måke snø kan være en fin familieaktivitet. Ikke bare går det fortere unna når flere deltar; det gir også god trening for alle som er med.
  1. Flaskebane.

Lag en flaskebane i snøen i en svak helling. Legg gjerne inn tunneler og svinger, så blir det enda mer spennende. Ta tiden og kår en vinner. Eventuelt kan man bruke en liten leke-skihopper i banen.

  1. Frilek.

Det er ikke nødvendig å gjøre det så komplisert for at barna skal ha det moro ute i snøen. Man kan for eksempel leke «sisten» med ski på bena. En gammel og god klassiker er «kongen på haugen», der man skal dytte ned de andre fra toppen av snøhaugen. Det er en evigvarende lek som kan aktivisere barna i timevis.

Ha en aktiv og fin påske!

Kilder: Hyttami, VG og Mamma.

Foto: Colourbox.

NO/NYP/0417/0049

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *