Ti skalldyr og fisker fulle av selen

Kosthold/ernæring, Vitaminer/mineraler | 16. mars 2016

Skalldyr og fisk er de beste kildene til selen i hverdagskosten vår, men vet du hvilke som inneholder mest av dette mineralet? Her er topp ti-listen over skalldyr og fisker som inneholder mest selen.

Selen er et mineral kroppen trenger i små mengder, et såkalt sporstoff. Vi har 5-15 milligram selen i kroppen, fordelt i alle celler og vev, mest i lever og nyrer. Kroppen produserer ikke selen selv, så det må tilføres via kosten.

Godt for immunforsvaret. Selen er viktig for flere funksjoner i kroppen. Det bidrar blant annet til å opprettholde normalt hår og normale negler.

Selen bidrar også til både immunforsvarets og skjoldbruskkjertelens normale funksjon, samt å beskytte cellene mot oksidativt stress.

SUSHI OG SASHIMI: Et ferskt og deilig sushi- og sashimi-bord, stappfullt av viktige næringsstoffer – som selen.

Det har vært forsket mye på selen de siste årene, og det oppdages stadig nye viktige funksjoner ved dette mineralet.

Topp ti selenrike matvarer. Gode kilder til selen i kosten vår er kornprodukter, innmat, kjøtt og særlig fisk og skalldyr. Her får du topp ti-listen over hvilke skalldyr og fisker som inneholder mest selen (per 100 gram spiselig matvare):

  • Kokt breiflabb, filet (363 mikrogram)
  • Kokt krabbe (200 mikrogram)
  • Sashimi, tunfisk (200 mikrogram)
  • Tunfisk, makrellstørje, rå (200 mikrogram)
  • Klippfisk, saltet og tørket (148 mikrogram)
  • Akkar, tiarmet blekksprut, kokt (129 mikrogram)
  • Tunfisk i olje, hermetisk, ikke avrent (100 mikrogram)
  • Rå havål (90 mikrogram)
  • Tunfisk i olje, hermetisk, avrent (87 mikrogram)
  • Kokt hummer (80 mikrogram)

Kilde: Matvaretabellen.

Full av næringsstoffer. I tillegg til å inneholde mye selen, er fisk og skalldyr rik på mange andre viktige næringsstoffer – som D-vitamin, B12-vitamin, jod og flerumettede fettsyrer.

I de offisielle kostholdsrådene fra Helsedirektoratet anbefales det å spise fisk til middag to til tre ganger i uken, samt å bruke fisk som pålegg. Dette rådet tilsvarer totalt mellom 300 og 450 gram ren fisk ukentlig.

Foto: Colourbox.

NO/NYP/0417/0049

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *