Ti matvarer fulle av kostfiber

Kosthold/ernæring | 8. juni 2016

Kostfiber er viktig for fordøyelsen vår, og fullkornsprodukter, grønnsaker, frukt, bær, bønner, linser, nøtter og frø er våre viktigste kilder til kostfiber.

Kostfiber er viktig for fordøyelsen. Fiber er nemlig en del av planten som ikke brytes ned i magesekken. Den vil derfor passere uforandret gjennom tarmen og ta med seg avfallsstoffer som ikke skal tas opp.

Rik på kostfiber. Våre viktigste kilder til kostfiber er fullkornsprodukter, grønnsaker, frukt, bær, bønner, linser, nøtter og frø. Grovt brød inneholder for eksempel 2-3 ganger så mye kostfiber som hvitt brød/loff. Visste du at frukt, grønnsaker og bær står for hele 45 prosent av nordmenns inntak av kostfiber?

25-35 gram kostfiber daglig. Helsedirektoratet anbefaler et daglig inntak på minst 25-35 gram kostfiber for voksne, tilsvarende omtrent 3 gram/MJ (1000 KJ).

For barn er et kostfiberinntak tilsvarende 2-3 gram per MJ passende fra to års alder. Fra skolealder til ungdomstiden bør inntaket av kostfiber gradvis økes til nivået som anbefales for voksne, ifølge Helsedirektoratet.

For å få i deg 30 gram kostfiber, kan du for eksempel spise dette i løpet av en dag:

1,5 dl lettkokte havregryn med 1 ss linfrø til frokost

2 skiver brød med 100 % sammalt mel + 1 pære til lunsj

1 gulrot som mellommåltid

1 porsjon brokkoli til middag

1 kiwi til dessert

Ifølge Store Medisinske Leksikon var inntaket av kostfiber totalt cirka 30 gram per dag per person i 1930-årene. Inntaket sank senere og nådde sitt laveste nivå i midten av 1970-årene. Med den økningen som skjedde i forbruket av korn og mel fra 1975, økte også inntaket av kostfiber noe.

Tall fra den landsomfattende kostholdsundersøkelsen Norkost 3 viser at nordmenns inntak av kostfiber i gjennomsnitt er cirka 24 gram per person per dag, 26 gram for menn og 22 gram for kvinner (2011).

Ti matvarer fulle av kostfiber (listen viser næringsinnholdet per 100 gram spiselig matvare):

  1. Klibrød med hvetekli (37,1 gram)
  2. Ristet hvetekli, type All bran plus (27,8 gram)
  3. Knekkebrød, ekstra fiber (26 gram)
  4. Kornblanding, type Vita Hjertego’ flerkornsblanding (18 gram)
  5. Havreputer, type Havrefras (16,8 gram)
  6. Brune, tørre bønner (16,4 gram)
  7. Rugknekkebrød, grovt (16,3 gram)
  8. Nøttepålegg, type Nugatti med mindre sukker (16,2 gram)
  9. Rugknekkebrød, type Husman (16 gram)
  10. Røde, tørre bønner (15,7 gram)

NB: Krydder, frø, mel og pulver er holdt utenom topplisten.

Kilde: Matvaretabellen.

Nycopro Daglig. For at vi skal føle oss friske og opplagte, er det viktig at fordøyelsen er i orden. Det innebærer å sørge for et sunt og variert kosthold, inkludert inntak av matvarer som inneholder mye fiber.

Nycopro Daglig er et kosttilskudd som inneholder melkesyrebakterier og kalsium, og som bidrar til at fordøyelsesenzymene i kroppen fungerer normalt. Det anbefales å ta to kapsler Nycopro Daglig hver dag, og produktet kan benyttes av både store og små, samt ammende og gravide.

Nycopro Daglig får du kjøpt eksklusivt på apoteket.

NORMAL FORDØYELSE: Nycopro Daglig bidrar til at fordøyelsesenzymene fungerer normalt.

Foto: Colourbox og Nycopro.

NO/NYP/0417/0049

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *