Ti matvarer fulle av K-vitamin

Vitaminer/mineraler | 30. september 2015

K-vitamin er viktig for normal blodlevring, altså at blodet størkner eller «koagulerer», samt vedlikehold av skjelettet. Grønne bladgrønnsaker og en del planteoljer er vår viktigste kilde til K-vitamin. Her får du hele listen over matvarene som inneholder mest K-vitamin.

K-vitamin er et fettløselig vitamin. Dette betyr at overskuddet lagres i kroppen og at man trenger fett for at kroppen skal kunne ta det opp. I motsetning til andre fettløselige vitaminer er lageret av K-vitamin lite og omsetningen rask. Det er derfor viktig med regelmessig tilførsel.

K1 og K2. Det finnes to ulike naturlige former for K-vitamin. Disse kalles for vitamin K1 (fyllokinon) og K2 (menakinon).

K1 finner du i grønne bladgrønnsaker, en del planteoljer (raps-, soya- og olivenolje) og meieriprodukter.

K2 produseres av bakterier i tarmen, men finnes også i lever, egg, kylling, enkelte oster og gjærede produkter som den tradisjonsrike japanske retten natto (gjærede soyabønner).

K-vitamin ødelegges for øvrig av lys. Dette innebærer at for eksempel planteoljer bør oppbevares mørkt.

Soy bean and oil
SOYA: Soyaolje, samt soyamel og soyabønner, inneholder mye K1-vitamin.

Blodlevring og skjelettet. K-vitamin er viktig for normal blodlevring, det vil si at blodet størkner eller «koagulerer». Bokstaven K står nettopp for koagulering, altså «Koaguleringsvitamin».

K-vitamin bidrar også til vedlikehold av et normalt skjelett. En stor norsk undersøkelse, HUSK (Helseundersøkelsen i Hordaland) fra 2011, tyder på at K-vitamin kan redusere risikoen for hoftebrudd. Årsaken er at K-vitamin virker inn på selve bentettheten.

Hvor mye K-vitamin? Selv om det ikke finnes noen offisielle norske anbefalinger for inntak av K-vitamin, antar man at behovet er cirka 1 mikrogram per kilo kroppsvekt per dag hos både barn og voksne. Det betyr 75 mikrogram daglig for en voksen person som veier 75 kilo.

Beregnet innhold av K-vitamin ut fra norske kostregistreringer tyder på at inntaket er under halvparten av det som er optimalt. Ifølge en artikkel tidligere publisert i Tidsskrift for Den norske legeforening er gjennomsnittsnordmannens inntak av K1-vitamin 60 mikrogram per dag, og det diskuteres i forskerkretser om inntaket bør ligge på opp mot 375 mikrogram K1-vitamin daglig.

K-vitamin finnes altså foreløpig ikke i den offisielle norske Matvaretabellen, men den tilsvarende danske versjonen, Fødevaredatabanken, inneholder K1-vitamin.

Ti matvarer fulle av K-vitamin (listen viser næringsinnholdet per 100 gram spiselig matvare):

  • Persille (790 mikrogram)
  • Spinat, rå (560 mikrogram)
  • Soyaolje (540 mikrogram)
  • Spinat, hakket og fryst (340 mikrogram)
  • Koriander-blader (310 mikrogram)
  • Purreløk (310 mikrogram)
  • Kikerter, tørre og rå (264 mikrogram)
  • Brokkoli (260 mikrogram)
  • Rosenkål, rå/fryst (250 mikrogram)
  • Grønnkål, rå/fryst (250 mikrogram)

Kosttilskudd. Er du usikker på om du får i deg nok K-vitamin, kan for eksempel Nycoplus Multi 200 tabletter være aktuelt for deg. Det sikrer kroppens daglige inntak av viktige vitaminer og mineraler, også K-vitamin.

Nycoplus har dessuten et eget tilskudd kun med K2-vitamin. Begge disse finner du eksklusivt på apoteket.

Foto: Colourbox.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *