Rå laksefilet

Ti matvarer fulle av D-vitamin

Vitaminer/mineraler | 19. november 2014

Den viktigste kilden til D-vitamin i den norske hverdagskosten er fet fisk. D-vitamin er viktig for blant annet immunforsvaret, samt oppbygging og vedlikehold av skjelett og tenner.

Fet fisk, som makrell, ørret, laks, ansjos, og sild, samt fiskerogn og fiskelever, inneholder rikelig med D-vitamin. Kroppen lager også selv D-vitamin når du er ute i solen, men dette gjelder først og fremst om sommeren.

I Norge er også margarin, smør og noen melketyper tilsatt D-vitamin. Det er viktig å huske at frukt og grønnsaker ikke inneholder D-vitamin.

Ti matvarer fulle av D-vitamin (listen viser næringsinnholdet per 100 gram spiselig matvare):

 
Torskelever, rå89,7 mikrogram
Rognleverpostei39,1 mikrogram
Ål36 mikrogram
Brisling18,4 mikrogram
Torskerogn14,4 mikrogram
Sild12,5 mikrogram
Gravlaks12 mikrogram
Eggeplomme11,8 mikrogram
Oppdrettslaks11,8 mikrogram
Kveite11,5 mikrogram

 

D-vitamin er nødvendig for oppbygging og vedlikehold av skjelett og tenner, samt vedlikehold av normale muskelfunksjoner. D-vitamin bidrar også til normalt immunforsvar og øker opptaket av kalsium.

Torskelever i en skål med en kurv med to egg i bakgrunnen
RIK PÅ D-VITAMIN: Torskelever et svært rik på D-vitamin.

Helsedirektoratets anbefalinger for hvor mye D-vitamin vi bør få i oss daglig:

#4f678a

BarnUnder 6 månederFullamming anbefales, og i tillegg et tilskudd av 10 mikrogram D-vitamin fra barnet er cirka fire uker.
6 måneder til 9 år10 mikrogram
Voksne menn og kvinner10-75 år10 mikrogram
Over 75 år20 mikrogram
Gravide og ammendeGravide10 mikrogram
Ammende 10 mikrogram

10 mikrogram = 400 Internasjonale enheter (IE) D-vitamin.

 

Trenger du tilskudd av D-vitamin?
Norkost-3 undersøkelsen viser at ingen i snitt vår i seg tilstrekkelig med vitamin D fra kostholdet.

De fleste er derfor avhengige av å få vitamin D gjennom tilskudd, eventuelt tilstrekkelig med sollys i sommerhalvåret. Tran er et godt alternativ for å sikre daglig inntak av D-vitamin, som for eksempel Apotekets tran fra Nycoplus.

Liker du ikke tran og ønsker tilskudd av D-vitamin? Da kan du for eksempel innta D-vitamin i tablettform, som Nycoplus D3-vitamin i 10 mcg eller 20 mcg.

 

Alle disse produktene finner du på apoteket.

 

Foto: Colourbox.

NO/NYP/1216/0136

One response to “Ti matvarer fulle av D-vitamin

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *