Rå laksefilet

Ti matvarer fulle av D-vitamin

Vitaminer/mineraler | 19. november 2014

Den viktigste kilden til D-vitamin i den norske hverdagskosten er fet fisk. D-vitamin er viktig for blant annet immunforsvaret, samt oppbygging og vedlikehold av skjelett og tenner.

Fet fisk, som makrell, ørret, laks, ansjos, og sild, samt fiskerogn og fiskelever, inneholder rikelig med D-vitamin. Kroppen lager også selv D-vitamin når du er ute i solen, men dette gjelder først og fremst om sommeren.

I Norge er også margarin, smør og noen melketyper tilsatt D-vitamin. Det er viktig å huske at frukt og grønnsaker ikke inneholder D-vitamin.

Ti matvarer fulle av D-vitamin (listen viser næringsinnholdet per 100 gram spiselig matvare):

  • Torskelever, rå (89,7 mikrogram)
  • Rognleverpostei (39,1 mikrogram)
  • Ål (36 mikrogram)
  • Brisling (18,7 mikrogram)
  • Torskerogn (18,4 mikrogram)
  • Sild (14,4 mikrogram)
  • Gravlaks (12,5 mikrogram)
  • Eggeplomme (12 mikrogram)
  • Oppdrettslaks (11,8 mikrogram)
  • Kveite (11,5 mikrogram)

D-vitamin er nødvendig for oppbygging og vedlikehold av skjelett og tenner, samt vedlikehold av normale muskelfunksjoner. D-vitamin bidrar også til normalt immunforsvar og øker opptaket av kalsium.

Torskelever i en skål med en kurv med to egg i bakgrunnen
RIK PÅ D-VITAMIN: Torskelever et svært rik på D-vitamin.

Helsedirektoratets anbefalinger for hvor mye D-vitamin vi bør få i oss daglig:

Barn:

  • Under 6 måneder: Fullamming anbefales, og i tillegg et tilskudd av 10 mikrogram D-vitamin fra barnet er cirka fire uker.
  • 6 måneder til 9 år: 10 mikrogram.

Voksne menn og kvinner:

  • 10-75 år: 10 mikrogram.
  • Over 75 år: 20 mikrogram.

Gravide og ammende:

  • Gravide: 10 mikrogram.
  • Ammende: 10 mikrogram.

10 mikrogram = 400 Internasjonale enheter (IE) D-vitamin.

Tilskudd av D-vitamin. Norkost-3 undersøkelsen viser at ingen i snitt vår i seg tilstrekkelig med vitamin D fra kostholdet.

De fleste er derfor avhengige av å få vitamin D gjennom tilskudd, eventuelt tilstrekkelig med sollys i sommerhalvåret. Tran er et godt alternativ for å sikre daglig inntak av D-vitamin, som for eksempel Apotekets tran fra Nycoplus.

Liker du ikke tran og ønsker tilskudd av D-vitamin?

Da kan du for eksempel innta D-vitamin i tablettform, som Nycoplus D3-vitamin i 10 mcg eller 20 mcg.

Alle disse produktene finner du på apoteket.

Foto: Colourbox.

NO/NYP/1216/0136

One response to “Ti matvarer fulle av D-vitamin

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *