Ti matvarer fulle av C-vitamin

Vitaminer/mineraler | 19. september 2014

Spiser du mye guava, rød chili, paprika og nype-produkter? Da er sjansen stor for at du får i deg mye C-vitamin. Her er listen over matvarene som inneholder mest C-vitamin.

C-vitamin har positiv innvirkning på svært mange funksjoner i kroppen, blant annet immunforsvaret, nervesystemet og kroppens opptak av jern, samt å redusere trøtthet og utmattelse.

I tillegg bidrar C-vitamin til et sunt bindevev. Vitaminet er med på å danne kollagen, som er bindevevets viktigste protein. Bindevevet holder sammen kroppens vev og organer.

Helsedirektoratets anbefalinger for hvor mye C-vitamin vi bør få i oss daglig (både menn og kvinner):

  • 1-2 år: 25 mg
  • 2-5 år: 30 mg
  • 6-9 år: 40 mg
  • 10-13 år: 50 mg
  • 14 år og over: 75 mg
  • Gravide: 85 mg
  • Ammende: 100 mg

C-vitamin dannes ikke i kroppen, og må tilføres via mat og drikke. Er du glad i, og spiser, nypeprodukter som nypesyltetøy og nypesuppe, samt rød chili, paprika og guava, får du sannsynligvis i deg nok C-vitamin.

Ti matvarer fulle av C-vitamin (listen viser næringsinnholdet per 100 gram spiselig matvare):

  • Nype (840 mg)
  • Guava (230 mg)
  • Chili rød (225 mg)
  • Nypesuppe (190 mg)
  • Brennesle (175 mg)
  • Solbær (159 mg)
  • Paprika rød (140 mg)
  • Paprika gul (130 mg)
  • Grønnkål (120 mg)
  • Paprika grønn (120 mg)

Om du ikke er så flink til å spise frukt, bær og grønnsaker, kan det være nødvendig med tilskudd av C-vitamin. Nycoplus har flere C-vitaminprodukter som kan være aktuelle for deg. Disse kosttilskuddene finner du på apoteket.

Foto: Colourbox.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *