Ti matvarer fulle av benhelse

Vitaminer/mineraler | 20. oktober 2014

I dag markerer vi Den internasjonale osteoporosedagen med å slå et slag for sterk benhelse! Her har du ti matvarer fulle av kalsium.

Osteoporose, også kjent som benskjørhet, er en tilstand hvor benmassen har et lavere innhold av kalsium enn normalt. Dette medfører at man er mer utsatt for brudd. I Norge skjer det et brudd cirka hvert 20. minutt, og det er omtrent 300.000 nordmenn som lider av osteoporose.

Man antar at hos de over 50 år vil én av to kvinner og én av fem menn oppleve brudd som følge av benskjørhet. Norge ligger faktisk i verdenstoppen i antall tilfeller av benskjørhet.

Kalsium er viktig for skjelettet. Kalsium er særlig viktig for vedlikehold av et normalt skjelett og normale tenner, og 99 prosent av kalsiumet befinner seg i tenner og skjelettet. Barn og ungdom trenger kalsium for å bygge et sterkt skjelett, mens voksne har behov for tilførsel av kalsium for å vedlikeholde skjelettet.

Noe av det viktigste du kan gjøre for å sikre god benbygning er å drive fysisk aktivitet. Her er det ikke nok med en hard økt på sykkelen eller en svømmetur. For å få et sterkt skjelett er det viktig med støt, som man får for eksempel ved løping. Dessuten er det viktig å ha et kosthold bestående av kalsiumholdige matvarer og D-vitamin.

Kalsium bidrar dessuten til normal blodlevring, normal energiomsetning og normal muskelfunksjon. I tillegg bidrar kalsium til at kroppens fordøyelsesenzymer fungerer normalt. Kalsium er det mineralet vi har mest av i kroppen.

Block Of Cheese
KALSIUMRIK: Parmesan-ost er svært rik på kalsium.

Ti matvarer fulle av kalsium (listen viser næringsinnholdet per 100 gram spiselig matvare):

  1. Urtesalt (3180 mg)
  2. Bakepulver (1130 mg)
  3. Parmesan (1025 mg)
  4. Geitost, hvit (1000 mg)
  5. Gulost (980 mg)
  6. Sesamfrø med skall (975 mg)
  7. Gulost, Norvegia (940 mg)
  8. Nøkkelost (940 mg)
  9. Jarlsberg (910 mg)
  10. Mozarella (880 mg)

Selv om det er urtesalt og bakepulver som topper kalsiumlisten, spiser de aller fleste små mengder av dette. I det norske kostholdet er dermed melk og meieriprodukter, som ost, den viktigste kilden til kalsium, og cirka 70 prosent av nordmenns kalsiuminntak kommer fra disse produktene.

Helsedirektoratets anbefalinger for hvor mye kalsium vi bør få i oss daglig (både menn og kvinner):

  • 1-5 år: 600 mg
  • 6-9 år: 700 mg
  • 10-20 år: 900 mg
  • 20 år og over: 800 mg
  • Gravide og ammende: 900 mg

Lurer du på om du får i deg nok kalsium og andre vitaminer gjennom kosten? Prøv vitaminkalkulatoren til Nycoplus her.

Kalsiummangel. Nycoplus Calcigran, som er et reseptfritt legemiddel, brukes ved forebygging og behandling av mangel på D-vitamin og kalsium, samt tilleggsbehandling ved benskjørhet. Husk å lese pakningsvedlegget nøye før bruk. Nycoplus Calcigran finner du på apoteket.

Foto: Colourbox.

NO/NYP/1216/0136

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *