Skål med stekt kjøtt og tomat

Ti matvarer fulle av B12

Vitaminer/mineraler | 12. november 2014

B12-vitamin er viktig for både nervesystemet og immunforsvaret. Dette vitaminet finnes bare i animalske matvarer, og derfor må særlig vegetarianere og veganere være nøye med å få i seg nok B12.

B12-vitamin, eller kobalaminer, er ett av de åtte vannløselige B-vitaminene. I motsetning til de andre B-vitaminene lagres B12 i kroppen, og det tar flere år før lagrene våre tømmes helt.

B12-vitamin bidrar blant annet til normal dannelse av røde blodlegemer og normal energiomsetning. I tillegg bidrar B12 til både nervesystemets og immunforsvarets normale funksjon, samt til å redusere trøtthet og utmattelse.

B12 spiller også en rolle i celledelingsprosessen, og dette vitaminet er også viktig for at B9-vitamin (folsyre) skal virke.

Blåskjell kokt i hvit saus i en skål
RIK PÅ B12: Blåskjell inneholder mye B12-vitamin.

Ti matvarer fulle av B12 (listen viser næringsinnholdet per 100 gram spiselig matvare):

  • Lever (*)
  • Snegler, hermetiske (36 mikrogram)
  • Blåskjell (25 mikrogram)
  • Gjedde (24 mikrogram)
  • Østers (14 mikrogram)
  • Sild (13,9 mikrogram)
  • Reinsdyr-kjøtt (13,8 mikrogram)
  • Makrell (13,8 mikrogram)
  • Krabbe (13,5 mikrogram)
  • Kaviar av lodderogn (12 mikrogram)

* Storfe (200 mikrogram), rein (128 mikrogram), lam (114 mikrogram), torsk (43 mikrogram), kylling (35 mikrogram) og svin (30 mikrogram).

Som det kommer frem av listen, inneholder lever mye B12-vitamin. Lever fra storfe er desidert mest rik på B12, etterfulgt av lever fra rein og lam.

Fisk og skalldyr inneholder også mye B12-vitamin. Frukt og grønnsaker inneholder derimot ikke B12.

Helsedirektoratets anbefalinger for hvor mye B12 vi bør få i oss daglig:

  • 1-2 år: 0,6 mikrogram
  • 2-5 år: 0,8 mikrogram
  • 6-9 år: 1,3 mikrogram
  • Menn og kvinner fra 10 år og oppover: 2,0 mikrogram
  • Gravide: 2,0 mikrogram
  • Ammende: 2,6 mikrogram

Tilskudd av B12-vitamin. Et sunt og variert norsk kosthold inneholder tilfredsstillende mengder av de fleste næringsstoffer i forhold til anbefalt inntak, men husk at B12-vitamin altså kun finnes i animalske matvarer.

Vegetarianere og veganere, og ellers de som spiser lite kjøtt og fisk, bør derfor passe ekstra godt på at de får i seg nok B12-vitamin. Mangel på B12 er heller ikke uvanlig blant eldre.

Ett alternativ for å sikre Helsedirektoratets daglige anbefalte inntak av B12 og andre B-vitaminer, kan være å innta et kosttilskudd. Nycoplus har en rekke B-vitamintilskudd til ulike behov.

Disse finner du eksklusivt på apoteket.

Foto: Colourbox.

NO/NYP/1216/0136

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *