Ti kalorifattige frukter

Frukt og grønt | 10. mars 2015

Frukt er en viktig kilde til både kostfiber og nødvendige næringsstoffer som blant annet C-vitamin. Sammenlignet med mye annet vi putter i oss er frukt også kalorifattig. Sjekk listen over fruktene som inneholder færrest kalorier.

Innholdet av vitaminer og mineraler varierer mellom de ulike fruktene, men generelt er frukt en svært god kilde til C-vitamin i kostholdet vårt. C-vitamin øker opptaket av jern i kroppen og reduserer slapphet og trøtthet.

I tillegg bidrar C-vitamin til normal psykologisk funksjon og normal energiomsetning, samt til immunforsvarets og nervesystemets normale funksjon. Guava, solbær, nype og kiwi er frukter som er svært rike på C-vitamin.

I frukt finner du også en del av B-vitaminet folat, A-vitamin og mineralet kalium. Frukt er generelt sett også en god kilde til betakaroten. Noe forenklet kan vi si at betakaroten kan omdannes til A-vitamin i kroppen ved behov.

Rik på kostfiber. Frukt inneholder dessuten mye kostfiber, som er gunstig for fordøyelsen. I motsetning til det meste av maten vi spiser, blir nemlig ikke kostfiber fordøyet i magen. Dette er fordi kroppen rett og slett mangler evnen til å fordøye denne typen fiber.

SUNT OG KALORIFATTIG: Kanskje ikke fruktene du spiser mest av, men lime og sitron ligger på toppen av listen over kalorifattige frukter.
SUNT OG KALORIFATTIG: Kanskje ikke fruktene du spiser mest av, men lime og sitron ligger på toppen av listen over kalorifattige frukter.

Kostfiberet fortsetter til tykktarmen og hjelper til med å gjøre fordøyelsen mer effektiv. Det fører blant annet til økt metthetsfølelse og mindre sjanse for søtsug og småspising, og kan dessuten minske risikoen for vektøkning, overvekt, type 2-diabetes, kreft i tykk- og endetarm og hjerte- og karsykdommer.

Husk at frukt også gir mye væske og bidrar til innbydende farger på tallerkenen.

«5 om dagen» Helsedirektoratet anbefaler at vi spiser minst fem porsjoner, tilsvarende minst 500 gram, frukt, grønnsaker og bær hver dag. Den ene halvparten bør være grønnsaker, og den andre halvparten bør være frukt og bær.

De alle fleste av oss, faktisk mellom 80 og 90 prosent, spiser mindre enn de anbefalte fem porsjonene med grønnsaker, frukt og bær daglig. Dette er en av årsakene til Helsedirektoratets velkjente «5 om dagen»-kampanje. Som hovedregel bør man derfor spise så mye frukt man kan i løpet av en dag.

Men som alle andre matvarer inneholder også frukt kalorier, og må dermed telles med som en del av det totale kaloriinntaket vårt. Derfor kan det være nyttig å vite hvilke frukter som inneholder mye energi og hvilke som er kalorifattige.

Kanskje du er på diett og ønsker å begrense det totale kaloriinntaket ditt? Da kan det vært fordelaktig å velge frukt/bær fra listen under.

Ti frukter/bær med færrest kalorier (listen viser næringsinnholdet per 100 gram spiselig matvare):

  • Lime (17 kcal)
  • Sitron (23 kcal)
  • Galiamelon (26 kcal)
  • Tranebær (28 kcal)
  • Bringebær (29 kcal)
  • Paradisepler (31 kcal)
  • Pomelo (33 kcal)
  • Grapefrukt (33 kcal)
  • Jordbær (34 kcal)
  • Vannmelon (35 kcal)

Kilde: Matvaretabellen

Selv om verken sitron eller lime er frukter du pleier å spise så mye av daglig, inneholder listen mange «hverdagslige» frukter og bær. Galiamelon, bringebær, jordbær og vannmelon er nemlig svært kalorifattige og kan med fordel nytes i store mengder.

Spis det gjerne som tilbehør til middagsmaten, som dessert eller til frokost, eller rett og slett som et sunt og godt mellommåltid.

Foto: Colourbox.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *