Ti frukter fulle av energi

Frukt og grønt | 14. april 2015

Frukt inneholder kostfiber og mange nødvendige vitaminer og mineraler, og er viktig i det daglige kostholdet vårt. Likevel kan det være nyttig å vite hvilke frukter som også inneholder mye energi. Her får du listen over de ti mest kaloririke fruktene.

Helsedirektoratet anbefaler at vi spiser minst fem porsjoner, tilsvarende minst 500 gram, frukt, grønnsaker og bær hver dag.

Det finnes ingen entydig dokumentasjon på hva det optimale forholdet er mellom frukt, bær og grønnsaker, men Helsedirektoratet anbefaler at omkring halvparten er grønnsaker og halvparten er frukt og bær.

De alle fleste av oss, faktisk mellom 80 og 90 prosent, spiser mindre enn de anbefalte fem porsjonene med grønnsaker, frukt og bær daglig. Dette er en av årsakene til at Helsedirektoratet kjører kampanjen «5 om dagen».

Dried fruits
ENERGIRIKT: Rosiner, tørket aprikos og svisker er eksempler på frukt som inneholder mye energi.

Frukt = C-vitamin. Generelt er frukt spesielt rik på C-vitamin, selv om C-vitamininnholdet varierer mellom de ulike fruktene. Nype, guava, solbær og kiwi er frukter som inneholder veldig mye av dette vitaminet.

C-vitamin bidrar til normal energiomsetning og normal psykologisk funksjon, samt nervesystemets og immunforsvarets normale funksjon. Dessuten øker C-vitamin opptaket av jern i kroppen og reduserer slapphet og trøtthet.

Frukt er generelt sett også en god kilde til betakaroten. Noe forenklet kan vi si at betakaroten kan omdannes til A-vitamin i kroppen ved behov.

Frukt inneholder dessuten mye kostfiber. Kostfiber er gunstig for fordøyelsen og kan minske risikoen for vektøkning, overvekt, type 2-diabetes, kreft i tykk- og endetarm og hjerte- og karsykdommer.

I frukt finner du også en del av B-vitaminet folat, A-vitamin og mineralet kalium.

Kan det bli for mye frukt? Som alle andre matvarer inneholder også frukt kalorier, og må dermed telles med som en del av det totale kaloriinntaket vårt. Det betyr IKKE at vi bør begrense fruktinntaket.

Det gjelder å se helheten i kostholdet og heller kutte ned på de usunne matvarene, som potetgull, sjokolade og kaker. Frukt gjør det også enklere å styre unna småspising, det inneholder mye væske og gir farge på tallerkenen.

Likevel kan det være nyttig å vite hvilke frukter som inneholder mye energi. Kanskje du er på diett og ønsker å begrense det totale kaloriinntaket ditt?

Da kan du velge andre frukter enn de mest kaloririke. Kanskje du ønsker å erstatte et brødmåltid med frukt, eller vil tilføre kroppen rask energi i forbindelse med trening? Da kan det også være nyttig å vite hvilke frukter som gir flest kalorier.

Ti frukter/bær med mest kalorier (listen viser næringsinnholdet per 100 gram spiselig matvare):

  1. Kokosnøtt, rå (358 kcal)
  2. Daddel, tørket (299 kcal)
  3. Eple, tørket (272 kcal)
  4. Rosiner (271 kcal)
  5. Fiken, tørket (253 kcal)
  6. Aprikos, tørket (242 kcal
  7. Avocado (196 kcal)
  8. Svisker (182 kcal)
  9. Banan (83 kcal)
  10. Granateple (80 kcal)

Kilde: Matvaretabellen

Alle disse fruktene, bortsett fra kokosnøtt og avokado, er energirike som følge av høyt innhold av karbohydrater. Kokosnøtt og avokado er derimot rike på fett, men mesteparten er sunt enumettet fett som kroppen behøver.

Mange av fruktene på listen er også tørkede versjoner av originalfrukten. Tørket frukt er i bunn og grunn frukt i konsentrert form, der vannet er fjernet.

Det er viktig å være oppmerksom på at en hel pose med tørket frukt og nøtter fort kan inneholde like mye energi som en middagstallerken.

Naturlig frukt er derfor det beste valget. Og husk: «5 om dagen»!

Foto: Colourbox.

NO/NYP/1216/0136

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *