Samling av ulike typer nøtter

Ti frø og nøtter fulle av magnesium

Kosthold/ernæring | 23. mars 2016

Fullkornsprodukter er en god kilde til magnesium i hverdagskosten vår. Vi gir deg oversikt over hvilke frø og nøtter som inneholder mest av dette viktige mineralet.

Vi mennesker har cirka 25 gram magnesium i kroppen, og omtrent halvparten befinner seg i skjelettet, og litt under halvparten i celler, muskler og vev. Dette mineralet kan ikke dannes i kroppen og må tilføres via mat og drikke.

Magnesium finnes i de fleste matvarer, og siden magnesium er en naturlig del av plantenes klorofyll, bidrar poteter, grønnsaker og fullkornprodukter mest til inntaket av magnesium i hverdagskosten. Melk og meieriprodukter bidrar lite, og frukt er også magnesiumfattig.

Viktig for nervesystemet og musklene. Magnesium er viktig for svært mange funksjoner i kroppen. Dette mineralet bidrar blant annet til nervesystemets normale funksjon, samt normal muskelfunksjon og normal energiomsetning.

I tillegg bidrar magnesium til elektrolyttbalansen og å redusere slapphet og trøtthet, samt å opprettholde normalt skjelett og normale tenner.

En samling av cashewnøtter med to grønne blader
RIK PÅ MAGNESIUM: Cashewnøtter inneholder mye magnesium.

Frø og nøtter. Gode kilder til magnesium i hverdagskosten vår er frø og nøtter. Utvalget innenfor denne kategorien er så stort at det er vanskelig å vite hvilke frø og nøtter som inneholder mest magnesium.

Derfor gir vi deg topp ti-listen over magnesiumrike frø og nøtter (innhold av magnesium per 100 gram spiselig matvare):

  • Squashfrø/gresskarfrø (592 mg)
  • Linfrø, knuste (392 mg)
  • Paranøtter (376 mg)
  • Sesamfrø med skall (351 mg)
  • Sesamfrø uten skall (345 mg)
  • Solsikkefrø (325 mg)
  • Cashewnøtter uten salt (292 mg)
  • Pinjekjerner (270 mg)
  • Mandler (268 mg)
  • Cashewnøtter med salt (260 mg)

Kilde: Matvaretabellen.

Enten du er glad i å spise nøtter som mellommåltid, eller du bruker frø og nøtter i matlaging eller baking, vet du nå hvilke du skal velge for å få i deg mineralet magnesium.

Husk at mange nøtter også inneholder mye fett, men dette fettet i stor grad umettet. Det vil si sunt fett som Helsedirektoratet anbefaler at vi spiser mer av.

Nøtter inneholder også mye protein, noe som gjør det til en viktig proteinkilde for særlig vegetarianere og veganere. Nøtter er dessuten fiberrike, og kostfiber er viktig for å holde fordøyelsen i gang og forebygge tarmsykdommer.

I tillegg inneholder mange nøtter mye av den flerumettede fettsyren omega-3, samt E-vitamin, folat, jern og kalsium.

Foto: Colourbox.

NO/NYP/0417/0049

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *