Ti enkle valg for et sunnere kosthold

Kosthold/ernæring | 22. juni 2016

Et næringsrikt og variert kosthold er viktig for at kroppen skal fungere optimalt. Her får du ti tips til hvordan du spiser og drikker sunnere i hverdagen.

Et kosthold som er sunt, variert og balansert er viktig for at kroppen skal fungere optimalt. Dette sikrer nemlig kroppen riktig mengde næringsstoffer daglig – både makronæringsstoffene protein, karbohydrater og fett, men også mikronæringsstoffene vitaminer, mineraler og sporstoffer.

I tillegg legger et sunt kosthold, kombinert med tilstrekkelig fysisk aktivitet, grunnlaget for å holde kroppen i vektbalanse. Får du i deg flere kalorier enn du forbrenner, legger du på deg. Får du i deg færre kalorier enn du forbrenner, går du ned i vekt.

Hverdagen er full av fristelser når det gjelder mat og drikke. Holder du deg hovedsakelig til de sunne valgene, er det et godt utgangspunkt for både vektbalanse og tilstrekkelig inntak av viktige næringsstoffer.

Ti enkle valg for et sunnere kosthold:

  1. Spis mer frukt, grønnsaker og bær.

Helsedirektoratet anbefaler at vi spiser minst fem porsjoner grønnsaker, frukt og bær hver dag. Halvparten bør være grønnsaker, og halvparten frukt og bær.

Grønnsaker, frukt og bær inneholder både kostfiber og mange næringsstoffer som er viktig for kroppen, spesielt C-vitamin, E-vitamin, B-vitaminet folat og betakaroten, som omdannes til A-vitamin i kroppen ved behov.

  1. Lag din egen frokostblanding.

Frokostblandingen du får kjøpt ferdig i butikken er ofte proppfull av sukker. Lag heller din egen, så får du et sunnere og bedre alternativ. Bruk havregryn, 4-korn, linfrø, sesamfrø, solsikkefrø og kruskakli, og pynt litt med nøtter og tørket frukt.

  1. Spis mer fisk.

I kostholdsrådene fra Helsedirektoratet anbefales det å spise fisk til middag to til tre ganger i uken, samt å bruke fisk som pålegg. Fisk er nemlig en god kilde til viktige næringsstoffer som D-vitamin, selen, jod og omega-3-fettsyrer.

  1. Velg magert kjøtt.

Begrens mengden bearbeidet kjøtt og rødt kjøtt (kjøtt fra svin, storfe, sau og geit), og velg heller magert kjøtt og magre kjøttprodukter. Velg fortrinnsvis kjøtt og kjøttprodukter som er merket med Nøkkelhullet.

  1. Spis mer grove kornprodukter.

Grove kornprodukter (fullkorn) er en av våre viktigste kilder til kostfiber, og kostfiber er godt for fordøyelsen. Fiber er nemlig en del av planten som ikke brytes ned i magesekken.

Den vil derfor passere uforandret gjennom tarmen og ta med seg avfallsstoffer som ikke skal tas opp. Grovt brød inneholder for eksempel 2-3 ganger så mye kostfiber som hvitt brød/loff.

GROVT BRØD: Velg grove kornprodukter i hverdagen. Da får du i deg kostfiber, som er viktig for fordøyelsen.
  1. Velg magre meieriprodukter.

Melk og ulike meieriprodukter er hverdagsmat for mange, men husk å velge de magre meieriproduktene. Det vil si at du bør begrense bruken av meieriprodukter med mye mettet fett, som helmelk, fløte, fet ost og smør, og heller velge meieriprodukter med lite fett, salt og lite tilsatt sukker.

  1. Bruk Tallerkenmodellen.

Tallerkenmodellen er et anbefalt hjelpeverktøy for et sunt og allsidig kosthold. Den sørger for at du får i deg de næringsstoffene kroppen din trenger for å fungere optimalt i løpet av dagen. ALLE måltider bør settes sammen etter denne modellen: 1/3 proteiner, 1/3 karbohydrater og 1/3 frukt, bær og grønnsaker.

  1. Velg matoljer og flytende margarin.

Bytt ut mettede fettsyrer med mer gunstige umettede fettsyrer for å sikre en god fettsyresammensetning i kostholdet. Det innebærer at du bør velge matoljer, flytende margarin og myk margarin fremfor hard margarin og smør. Rapsolje, solsikkeolje, olivenolje og soyaolje er eksempler på matoljer med mye umettede fettsyrer.

  1. Drikk vann.

Vanlig vann dekker kroppens væskebehov uten å bidra med unødvendige kalorier. Vann er derfor den aller beste drikken når du er tørst.

  1. Spis popcorn i stedet for potetgull.

Et litt annerledes råd til sist: Vanlig potetgull inneholder mye fett og kalorier. Popcorn er et mye bedre alternativ når du skal kose deg litt i helgene. I sin naturlige form er det lite kalorier og salt i popcorn, og det inneholder i tillegg en del kostfiber.

Unngå smør og salt når du tilbereder popcorn. Popp dem heller i en kasserolle med litt olje som inneholder sunne umettede fettsyrer, for eksempel rapsolje.

Foto: Colourbox.

NO/NYP/0417/0049

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *