Ti bær fulle av C-vitamin

Vitaminer/mineraler | 26. juni 2015

Frukt og bær er blant våre beste kilder til C-vitamin, som er spesielt viktig for immunforsvaret. Her får du oversikten over hvilke bær som inneholder mest C-vitamin.

C-vitamin, eller askorbinsyre, er et vannløselig vitamin. Det betyr at vitaminet skilles raskt ut av kroppen og at man dermed trenger jevn tilførsel. C-vitamin dannes ikke i kroppen, og må tilføres via mat og drikke.

Viktig for kroppen. C-vitamin er viktig for mange funksjoner i kroppen. Dette vitaminet bidrar blant annet til nervesystemets og immunforsvarets normale funksjon, samt å redusere trøtthet og utmattelse. C-vitamin øker også opptaket av jern i kroppen og beskytter cellene mot oksidativt stress.

C-vitamin bidrar dessuten til et sunt bindevev. Vitaminet er nemlig med på å danne kollagen, som er bindevevets viktigste protein. Bindevevet holder sammen kroppens vev og organer.

Det støtter og beskytter blodkar, ledd, ben og organer, samtidig som det utgjør en betydelig del av hud, sener, brusk, tenner, ben og blodårevegger.

Dannelsen av nytt kollagen har stor betydning for heling av sår og benbrudd.

RIK PÅ C-VITAMIN: Solbær er svært rik på C-vitamin.
RIK PÅ C-VITAMIN: Solbær er svært rik på C-vitamin.

Mye C-vitamin i frukt og bær. Frukt, grønnsaker og bær er blant våre beste kilder til C-vitamin, men innenfor disse kategoriene er det store variasjoner.

Solbær topper listen over C-vitaminrike bær (159 mg per 100 g), med rognebær (98 mg per 100 g) på andreplass og multer (95 mg per 100 g) på tredjeplass.

Til sammenligning inneholder for eksempel appelsin 51 mg C-vitamin per 100 g. Sommerfavoritten jordbær er også rik på C-vitamin med 69 mg per 100 g.

Ti bær fulle av C-vitamin (listen viser næringsinnholdet per 100 gram spiselig matvare):

  • Solbær (159 mg)
  • Rognebær (98 mg)
  • Multer (95 mg)
  • Jordbær (69 mg)
  • Blokkebær/mikkelsbær (38 mg)
  • Hyllebær (36 mg)
  • Aronia/svartsurbær (28 mg)
  • Stikkelsbær (28 mg)
  • Rips (27 mg)
  • Bjørnebær (21 mg)

Kilde: Matvaretabellen.

Frukt og bær smaker både friskt og godt, og i tillegg er det sunt. Husk Helsedirektoratets anbefaling om å spise fem porsjoner frukt, bær og grønnsaker om dagen.

Foto: Colourbox.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *