Taquitos med kylling – en innertier til helgen

Kosthold/ernæring | 18. november 2016

Ta noen fullkorntortillas og fyll dem med saftig kylling, vårløk og mais, og vips så har du en sunnere innertier til helgen. Sjekk oppskriften fra matblogger Siri Fossing.

Nycoplus har inngått et samarbeid med matblogger Siri Fossing. Samarbeidet innebærer at Nycoplus har bedt Siri ta utgangspunkt i middagsretter til helgekosen som vi optimaliserer i tråd med tallerkenmodellen.

Tallerkenmodellen er en praktisk rettesnor som sørger for at du får i deg de næringsstoffene du trenger i løpet av en dag: 1/3 proteiner, 1/3 karbohydrater og 1/3 frukt, bær og grønnsaker. Disse sunne og spennende middagsoppskriftene, som egner seg ypperlig som helgekos, publiseres på nycoplus.no på fredager.

Taquitos med kylling. Denne fredagen gir vi deg oppskriften på taquitos med kylling. Taquito betyr rett og slett litt taco, og kan best beskrives som fylte tacoruller.

– Du tar noe fullkorntortillas, fyller dem med saftig kylling, vårløk og mais. Ha i litt creme fraiche og kesam, og brun de i stekepannen. Middag på no-time, sier Siri Fossing til Nycoplus.no.

Fullkorntortillas er grovere enn vanlige tortillas. Helsedirektoratet anbefaler i sine kostråd alle å spise grove kornprodukter (fullkorn) hver dag.

Visste du at grove kornprodukter ikke bare er en av våre viktigste kilder til kostfiber, men også mineralet jern som mange får i seg for lite av?

Grønnsaker. Denne oppskriften er også full av næringsrike grønnsaker, som vårløk, grønn salat, tomat, mais og agurk.

Retten er dermed et fint bidrag til Helsedirektoratets råd om å spise fem porsjoner grønnsaker, frukt og bær hver dag – de såkalte «5 om dagen».

Frukt, bær og grønnsaker inneholder mye vitaminer, mineraler og kostfiber, og gir samtidig lite fett og energi. Frukt og grønt er en god kilde til blant annet C-vitamin, B-vitaminet folat og A-vitamin i hverdagskosten.

Slik lager du taquitos med kylling

Dette trenger du til 6-8 taquitos:

Fullkorntortillas
1 ½ dl blanding av creme fraiche og kesam
salsa, jeg bruker chunky type, medium hot
noen spiseskjeer revet gulost
mais
vårløk
½ ferdiggrillet kylling, revet i biter (salat, eller ris eller begge deler)

lime (hvis du ønsker)
matolje til steking
grønn salat
tomat
mais
agurk

FYLL PÅ MIDTEN: Legg fyllet på midten av tortillaen, ikke helt ut til kantene. Det siger nemlig litt utover når du steker.

Slik gjør du:

Bland sammen creme fraiche og kesam med salsa. For eksempel to rause spiseskjeer med salsa til 1 1/2 dl.

Bland inn kyllingkjøttet. Det skal være godt med saus, men den skal ikke være rennende.

Ha så mye mais og finhakket vårløk du vil i sammen med creme fraiche/salsa-blandingen og kyllingkjøttet. Og litt gulost må til.

Legg fyllet på midten av tortillaen, ikke helt ut til kantene. Det siger nemlig litt utover når du steker.

Rull stramt sammen til en rull, og brun på middels varme. Først med skjøten ned, før du snur og steker på andre siden også. Pass på, det går ganske fort – så det er lett å svi disse.

Salat er godt til, sammen med resten av salsaen. Litt lime til å dryppe over kan du også bruke, og ris hvis du vil ha litt mer mat.

Disse geniale rullene tar bare cirka 15-20 minutter å lage.

Foto: Siri Fossing/Nycoplus.

NO/NYP/1216/0136

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *