Hvordan takle en tung start på året

Kosthold/ernæring | 2. desember 2017

Januar er en måned som inviterer til ny start, men det er ikke nødvendigvis så motiverende å starte med blanke ark når det er mørkt og kaldt ute. Slik kan du lettere takle en tung start på året.

Et nytt år kan være en fin mulighet til å legge dårlige vaner og negative tanker bak seg. Dessverre er det ikke alltid like lett å komme i gang, særlig ikke om man har en litt tung start på året.

 

Den lange mørketiden

Den norske vinteren kan virke evig lang, og det kan være vrient å finne motivasjon når det er mørkt, kaldt og glatt ute. Om vinteren er det ikke uvanlig å føle for å sove mer, eller føle at energinivået er synkende. Mørketiden kan gjøre at man har mer lyst til å gå i dvale enn å starte nyåret med ny giv. Klikk her for å lese om hvordan du overlever mørketiden og kommer deg ut av vinterdvalen.

 

Legg gamle tanker bak deg, og stress ned

Blir du stresset bare av tanken på å komme tilbake på jobb igjen, selv om juleferien har gjort deg godt? Et lurt tips er å rydde i tankene dine før hverdagen roper på deg. Ikke la gammelt stress bli med tilbake på jobb. Ha et oppstartsmøte med deg selv hvor du kartlegger målene dine for det kommende året. Når du har orden i hodet, vil det føles lettere å komme i gang igjen.

 

Motiver deg selv

Når man har en tung start på året kan det være motiverende å finne noe å se frem til. Når været er trist og alt virker umulig, kan det være ekstra vanskelig å komme seg ut av sengen om morgenen. Kanskje en kopp med god kaffe, en smakfull frokost eller en deilig dusjsåpe kan motivere deg til å starte dagen? Motivasjonen må nemlig ikke være stor, så lenge den hjelper. Har ting hopet seg opp på jobb etter juleferien? Kanskje det kan være motiverende for deg å se frem til en reise i vinterferien, eller rett og slett bare en hyggelig lunsjpause med kollegene dine?


Har du et nyttårsforsett?

Mange setter seg nyttårsforsetter som går ut på at de skal spise sunnere. Men det kan være lett å sprekke om du er for streng med deg selv og ikke har planlagt godt nok. Her kan du lese mer om hvordan du lettere kan holde nyttårsforsettene dine. 1. januar trenger ikke være en magisk dato for å starte med nyttårsforsetter, kanskje det kan være lurt å planlegge litt før du starter? En planlagt nedtrapping fra deilig julemat til hverdagsmat kan være lurt, så kroppen ikke går på en smell.

 

Unngå vitaminunderskudd 

Vi vet alle at dårlig vintervær ikke akkurat hjelper på D-vitaminlagrene i kroppen. Sollys er hovedkilden vår til D-vitamin, og dessverre ser mange lite til sola i vintermånedene. Den lille solen som eventuelt treffer en godt påkledd vinterkropp gir dessuten ikke de riktige strålene for at huden skal omdanne D-vitamin. Får du i deg lite D-vitamin kan det være hensiktsmessig å ta et kosttilskudd. D-vitamin øker dessuten opptaket av kalsium i kroppen, som igjen bidrar til normal energiomsetning. Mineralene magnesium, jern, jod og fosfor og vitaminene B12, B6 og C bidrar også til normal energiomsetning. Om ikke kostholdet ditt dekker Helsedirektoratets anbefalte inntak av vitaminer og mineraler, har Nycoplus en rekke kosttilskudd som kan være nyttige. Disse finner du eksklusivt på apoteket.

 

Plei deg selv og finn glede i de små tingene

For bedre å takle en tung start på året kan det hjelpe å jobbe med deg selv både fysisk og psykisk. Regelmessig fysisk aktivitet gir overskudd i hverdagen og har en rekke positive effekter på kropp og sinn. Det er ikke nødvendig å trene hardt for å få bedre helse, små grep i hverdagen kan ha stor betydning. Jobb med å legge vonde og negative tanker bak deg, da vil det bli lettere å se på ting med nye øyne. Det kan også hende at du finner glede små ting som kanskje virker ubetydelige. Husk å puste, og plei gjerne kroppen din utvendig også. En ny hårklipp, en ansiktsmaske eller en kroppskubb kan hjelpe på både selvfølelse og velvære.

 

Kilder:

helsenorge.no

 

NO/NYP/1117/0134

Foto: Scanpix

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *