Ta på deg skøytene og kom i form

Uncategorized | 9. januar 2017

Å gå på skøyter er ikke bare gøy, men også en fin form for fysisk aktivitet som gir god trening for både rumpe og lår.

Å snøre på seg skøytene og legge turen til skøytebanen er for de fleste lystbetont og gøy. Det er heller ikke uvanlig at dette oppfattes som en familieaktivitet, med både store og små på isen samtidig.

Man sier at nordmenn er født med ski på bena, men noen hevder at det ene benet har en ski og den andre en skøyte. Å gå på skøyter, både i fritidssammenheng og i forbindelse med konkurranser, har nemlig lange tradisjoner i Norge.

Har du noen gang lurt på hvorfor du blir støl i både mage, lår og rygg etter årets første tur på isen? Det er fordi man bruker mange og store muskelgrupper når man går på skøyter.

Fysisk aktivitet er viktig. Fysisk aktivitet, uansett om det er ski, skøyter eller ballspill, er godt for både kroppen og hodet, og med økt aktivitet kan helseproblemer både forebygges og behandles.

Fysisk aktivitet beskytter mot en rekke sykdommer og plager, og reduserer blant annet risikoen for å utvikle høyt blodtrykk, blodpropp, diabetes type 2, fedme og psykiske vansker. Effekten av økt aktivitetsnivå avhenger naturligvis av utgangspunktet ditt. Om du er lite aktiv fra før, vil du få stor effekt av mer aktivitet.

De som er fysisk aktive er dessuten ofte i bedre humør, har mer overskudd og økt livskvalitet sammenlignet med personer som er lite aktive.

Anbefalt aktivitetsnivå. Det er et faktum at mange voksne sitter for mye stille, blant annet som følge av arbeidssituasjonen eller mye tid foran ulike skjermer. Derfor anbefaler Helsedirektoratet alle voksne over 18 år minst 150 minutter moderat fysisk aktivitet hver uke.

Med høy intensitet kan det holde med halvparten, altså 75 minutter. Eller man kan kombinere for eksempel moderat og høy intensitet. Flere minutter fysisk aktivitet, eller aktivitet med høyere intensitet, øker helsegevinsten.

FAMILIEAKTIVITET: Å gå på skøyter gir frisk luft og masse fysisk aktivitet, og passer for hele familien.

Hvorfor skøyter? For de aller fleste handler skøytegåing om å ta seg en tur på isen og utfordre sin lekne side, gjerne sammen med barna, en kveld eller en helg. Det å bevege kroppen og få frisk luft er selvsagt topp.

Men har du noen tenkt på at du kan trene på skøyter? Mange nordmenn har en skøytebane i nærheten eller et islagt og trygt vann, og det å ta seg en økt på skøytene kan være et fint alternativ til å trekke innendørs til en spinningtime eller styrketime.

Om du skal få litt fart på skøytene, rundt og rundt, må du bruke mange muskler. Hovedsakelig muskulaturen i bena, som setemuskulaturen samt forsiden og baksiden av lårene. Derfor er skøytetrening ypperlig for deg som ønsker en fastere rumpe.

Og får du fart på skøytene, blir du fort andpusten. Dette har positiv effekt på hjertet og lunger, og vil etter hvert bedre kondisjonen din.

Ikke minst er det å gå på skøyter god trening for stabiliseringsmusklene (kjernemuskulaturen), fordi du hele tiden må bruke mage og rygg til å holde kroppen i balanse. Er du flink til å svinge armene litt frem og tilbake, får du også trent skuldrene og armmusklene.

Skøyteløp er dessuten en skånsom treningsform ettersom du glir på isen og dermed ikke får støt gjennom kroppen, som for eksempel når du løper.

Prøv deg på noen aktive skøyteøkter, og bli overrasket over den fysiske fremgangen du får.

Foto: Colourbox.

NO/NYP/1216/0140.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *