Ta folat før og under graviditet

Gravid/barn, Vitaminer/mineraler | 30. juli 2014

Alle kvinner som planlegger å bli gravid eller som vet at de er det, bør tidligst mulig starte med tilskudd av folat.

Det er ekstra viktig å få i seg nok næringsstoffer og energi når man er gravid. Kosten din bør være variert og sikre anbefalt inntak av proteiner, karbohydrater og fett, samt viktige vitaminer og mineraler. 

Folat, som også betegnes som vitamin B9, folsyre, folacin og folinsyre, er ett av de åtte vannløselige B-vitaminene.

Matvarer som inneholder mye folat er grove kornprodukter, frukt og grønnsaker, spesielt grønne grønnsaker som brokkoli, grønnkål, spinat og rosenkål.

Bør ta tilskudd. Forskning viser at det er vanskelig å få i seg nok folat gjennom kosten. Alle kvinner som planlegger å bli gravide eller som vet at de er det, bør tidligst mulig starte med tilskudd av folat.

Helsedirektoratet anbefaler en dose på 400 mikrogram per dag i én måned før planlagt graviditet og frem til 12. svangerskapsuke.

Hvert år er om lag 60 kvinner gravid med et barn som har ryggmargsbrokk eller en annen alvorlig nevralrørsdefekt. Folat forebygger ryggmargsbrokk, og ifølge Folkehelseinstituttet kan det halvere risikoen for at barnet får denne medfødte utviklingsforstyrrelsen.

Reduserer trøtthet og utmattelse. Folat bidrar også til immunsystemets normale funksjon og å redusere trøtthet og utmattelse.

Det forskes fortsatt mye på de positive virkningene folat har på gravide kvinner.

Nycoplus Folsyre er en enkel måte å sikre seg det daglige inntaket av folat og du finner produktet på apotek. Huskeregelen er enkel: Én tablett daglig, én måned før planlagt graviditet og frem til 12. svangerskapsuke.

Gravide og ammende har også økt behov for mange viktige næringsstoffer. Det er ikke så lett å få oversikten over hva man trenger av ulike vitaminer, mineraler og omega-3 for å sikre inntaket for seg selv og babyen.

Derfor har Nycoplus lansert Nycoplus Gravid og Nycoplus Mamma. Produktene er utviklet i samsvar med de norske næringsstoffanbefalingene og klinisk ernæringsfysiolog.  Her har vi samlet alt du trenger i to ulike faser av svangerskapet, enkelt og greit.

Foto: Colourbox

NO/NYP/1216/0136

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *