Folat og jod før og under graviditet

Ta folat og jod før og under graviditet

Gravid/barn, Vitaminer/mineraler | 21. september 2018

Alle kvinner som planlegger å bli gravid eller som vet at de er det, bør tidligst mulig starte med tilskudd av folat. 

Det er ekstra viktig å få i seg nok næringsstoffer og energi når man er gravid. Kosten bør være variert og sikre anbefalt inntak av proteiner, karbohydrater og fett, samt viktige vitaminer og mineraler.

Bør ta folattilskudd

Folat, som også betegnes som vitamin B9, folsyre, folacin og folinsyre, er ett av de åtte vannløselige B-vitaminene. Grove kornprodukter, frukt og grønnsaker, spesielt grønne grønnsaker som brokkoli, grønnkål, spinat og rosenkål inneholder mye folat.

Dog viser forskning at det er vanskelig å få i seg nok folat gjennom kosten. Dermed bør alle kvinner som planlegger å bli gravide eller som vet at de er det, tidligst mulig starte med tilskudd av folat.

Helsedirektoratet anbefaler en dose på 400 mikrogram per dag i én måned før planlagt graviditet og frem til 12. svangerskapsuke.

Forebygger ryggmargsbrokk

Hvert år fødes det om lag 60 barn med ryggmargsbrokk eller en annen alvorlig nevralrørsdefekt, det vil si ca. ett barn i uken. Folat er viktig for å forebygge ryggmargsbrokk, og ifølge Folkehelseinstituttet kan det halvere risikoen for at barnet får denne medfødte utviklingsforstyrrelsen.

Nycoplus Folsyre er en enkel måte å sikre seg det daglige inntaket av folat, og du finner produktet på apotek. Huskeregelen er enkel: Én tablett daglig, én måned før planlagt graviditet og frem til 12. svangerskapsuke. Siden det vanlige dagsbehovet for alle kvinner i fertil alder og gravide er 400 µg, er det uansett lurt å fortsette med tilskudd også etter første trimester, siden få får nok fra kosten alene. 

Jod for normal utvikling

Jod er også viktig i svangerskapet og da spesielt for normal utvikling av barnet i magen. Om du spiser lite hvit fisk og meieriprodukter, vil det være vanskelig å få i seg tilstrekkelige mengder gjennom kosten.

 

Det er faktisk en fordel om du også har en god jodstatus allerede før du blir gravid.

 

LES OGSÅ: Derfor er jod spesielt viktig for gravide

 

Økt behov for næringsstoffer

Gravide, ammende og nybakte mødre har økt behov for andre viktige næringsstoffer. Det er ikke så lett å få oversikten over hva man trenger av ulike vitaminer, mineraler og omega-3 for å sikre inntaket for seg selv og babyen. Derfor har Nycoplus lansert Nycoplus Gravid og Nycoplus Mamma. Nycoplus Gravid er et godt alternativ til Nycoplus Folsyre hvis man ønsker å sikre inntaket av alle næringsstoffene.

Produktene er utviklet i samsvar med de norske næringsstoffanbefalingene og klinisk ernæringsfysiolog.  Her har vi samlet alt du trenger både før/under svangerskapet og etter fødsel, enkelt og greit.

 

Foto: Shutterstock

NO/NYP/0918/0066

4 responses to “Ta folat og jod før og under graviditet

  1. Hva slags tilskudd kan man ta om man trenger Jod, (ikke får i seg nok hvit fisk/meieriprodukter), men ikke trenger folat, mer omega 3 eller det andre som er i Nycoplus Gravid? Finnes det er Jod-tilskudd for gravide?

    1. Hei, Det fins ikke et eget jod-tilskudd for gravide. Som rent jod tilskudd har vi Nycoplus Jod, https://nycomed.no/product/jod/. Primært anbefaler vi Nycoplus Gravid til gravide. Dette blant annet fordi tilskudd av folat er anbefalt. Selv om du har et sunt og variert kosthold vil et tilskudd som Nycoplus Gravid være et godt supplement. Håper dette er til hjelp.

  2. Hei, hvor lenge kan man ta folsyre? Er det farlig for kroppen å ta folsyre i opptil 6 måneder eller mer? Har tatt folsyre tbl nå i 4 måneder da vi fortsatt er i prøveperioden.

    1. Hei Therese! For å forebygge nevralrørsdefekt/ryggmargsbrokk anbefaler Helsedirektoratet tilskudd med 400 mikrogram folsyre minst en måned før og i de første tre månedene av svangerskapet. Det er likevel ikke farlig å ta tilskudd gjennom hele svangerskapet. Dagsbehovet er nemlig 400 mikrogram for alle kvinner i fertil alder, og folsyre har også mange andre viktige funksjoner i kroppen. Kostholdsundersøkelser viser dessuten at mange kvinner ikke får nok fra kosten. Hilsen Åse

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *