Syv myter om kvinner og styrketrening

Uncategorized | 29. mai 2015

Tradisjonell styrketrening med vekter passer like godt for kvinner som for menn. Hvorfor er det da langt flere menn som løfter manualer og vektstenger enn kvinner? Vi stikker hull på syv myter om kvinner og styrketrening.

Selv om tradisjonell styrketrening for kvinner er mer populært enn noen gang, er det fortsatt mange kvinner som vegrer seg for å bevege seg inn i denne verdenen.

Som oftest er det slik at menn trener mest med manualer og vektstenger, mens kvinner dominerer gruppetreningstimene på et treningssenter.

Mange synes kanskje det er skummelt å utforske frivektsområdet på treningssenteret, og samtidig eksisterer det mange myter om kvinner og styrketrening.

Disse mytene bidrar åpenbart til at mange kvinner holder seg unna manualer og vektstenger.

Senior woman exercising with dumbbells
UANSETT ALDER: Styrketrening passer for kvinner i alle aldre, og det er aldri for sent å begynne.

Her stikker vi hull på syv av mytene:

1. Kvinner som løfter vekter får store og bulkete muskler

En kvinne må trene veldig mye og løfte svært tunge vekter over tid for å få store og bulkete muskler. Kvinner har heller ikke de samme genetiske forutsetningene for å utvikle store muskler, da de ikke har nok av hormonet testosteron.

Riktig styrketrening over tid, kombinert med et sunt kosthold, gir deg ikke en «firkantet» kropp, men derimot en strammere kropp og bedre kroppsholdning.

2. Kvinner blir mer maskuline av styrketrening 

Styrketrening har mange fordeler, både funksjonelle, psykiske, fysiske og helsemessige, som gjelder både for kvinner og menn. Kvinner blir ikke maskuline av en stram og velformet kropp.

3. Kvinner blir ikke sterke uansett

Dette er naturligvis ikke riktig. Kvinner har absolutt potensial til å utvikle muskulær styrke, særlig i overkroppen. Forskning viser faktisk at gjennomsnittskvinnen øker raskere i styrke enn gjennomsnittsmannen. Kvinner bør uansett ikke sammenligne vektene de bruker med det gutta løfter.

Det kan bli demotiverende for mange, da jenter som oftest er mindre og lettere. Det som betyr noe er hvor mye man løfter i forhold til egen kroppsvekt. Kvinner har også bedre forutsetninger enn menn for å utføre styrkeøvelser riktig.

Det henger sammen med at kvinner som regel er mykere, og at bevegelighet har mye å si for den tekniske utførelsen av øvelsene.

4. Styrketrening gir kvinner stive muskler

Mange kvinner har bedre bevegelighet og muskelfleksibilitet enn menn, og det er ingenting som tilsier at styrketrening ødelegger for dette. Det å være fysisk aktiv vil i all hovedsak øke bevegeligheten, samtidig som det naturligvis er smart å tøye og drive bevegelighetstrening.

5. Styrketrening bidrar ikke til vektreduksjon

Ved styrketrening forbrenner man energi, og forbrenner man mer energi enn man inntar, går man ned i vekt. Så enkelt er det. Styrketrening er faktisk så effektivt at kroppen kan fortsette å forbrenne i opptil 24 timer etter en skikkelig tøff treningsøkt.

6. Styrketrening er bare for unge kvinner

Styrketrening passer for kvinner i alle aldre, og det er aldri for sent å begynne. Fysisk aktivitet er naturligvis positivt på generelt grunnlag, men styrketrening gjør deg bedre rustet mot skjelett- og muskelplager, gir deg bedre holdning og reduserer forekomsten av belastningsskader i rygg og nakke.

Fysisk styrke påvirker også den psykiske styrken positivt. Mange opplever å få bedre selvtillit og mestringsfølelse av trening.

7. Styrketrening er kostbart

Det koster naturligvis penger å være medlem på et treningssenter, men det kan være verdt å investere i egen helse. De siste årene har det dessuten dukket opp flere lavpristilbud uten bindingstid. Husk at en muskel kun reagerer på motstanden, ikke på prisene eller hvor flott treningsutstyret ser ut.

Derfor kan det være et godt alternativ å kjøpe noen enkle manualer og trene hjemme i stedet. Det er fullt mulig å gjennomføre en god styrkeøkt uten dyre og avanserte treningsapparater.

Da har vi stukket hull på en del myter om kvinner og styrketrening, og vi håper det kan bidra til at du vil gi det en sjanse. Finn et passe treningsprogram på nettet, eller få hjelp av en treningsveileder på et treningssenter. Lykke til med styrketreningen!

Foto: Colourbox.

NO/NYP/1216/0136

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *