Supersunn brokkoli

Frukt og grønt, Kosthold/ernæring | 2. november 2016

Brokkoli er en svært næringsrik grønnsak du bør spise mer av. Den er stappfull av både C-vitamin og K-vitamin, og er en god kilde til flere andre viktige vitaminer og mineraler.

Brokkoli er en nær slektning av blomkål og en videreutvikling fra viltvoksende kål. Opprinnelig kommer den fra Italia. Brokkoli ble tidligere kalt italiensk asparges, fordi den milde gode smaken minner om asparges.

Noen kaller den i dag for aspargeskål. Brokkoli dyrkes også i Norge, og sesongen er fra juni til oktober.

Mild og søt. Brokkoli er noe mild og søtlig i smaken; det gjør den til en favoritt hos de yngste. Mange spiser ikke stilken, men det er kanskje den søteste og beste delen på hele brokkolien. I tillegg er stilken minst like næringsrik som resten av denne grønnsaken.

Brokkoli kan du koke eller smørdampe, og den passer ypperlig i en wok eller i en salatblanding. Du kan også bruke den som tilbehør til middagsmaten – både kjøtt- og fiskeretter. Da må du passe på koketiden. Spensten i brokkolien forsvinner hvis du koker den for lenge eller lar den stå lenge før den serveres.

Her finner du råd om hvordan du koker brokkoli.

I WOK: Brokkoli egner seg ypperlig i en wok. Sunt og godt!

Full av C- og K-vitamin. Brokkoli er svært næringsrik, og mange kaller den derfor for en supergrønnsak – i likhet med grønnkål. Brokkoli er spesielt rik på C-vitamin og K-vitamin.

C-vitamin har positiv innvirkning på mange funksjoner i kroppen, blant annet nervesystemet, immunforsvaret og kroppens opptak av jern. C-vitamin reduserer også trøtthet og slapphet, samt bidrar til et sunt bindevev.

Vitaminet er med på å danne kollagen, som er bindevevets viktigste protein. Bindevevet holder sammen kroppens vev og organer. Visste du at brokkoli inneholder mer C-vitamin enn appelsin?

100 gram norsk brokkoli med stilk inneholder 70 mg C-vitamin, mens 100 gram appelsin inneholder 51 mg C-vitamin, ifølge Matvaretabellen.

K-vitamin bidrar først og fremst til normal blodlevring, altså at blodet størkner eller koagulerer. Bokstaven K står nettopp for koagulering, altså «koaguleringsvitamin». K-vitamin bidrar også til vedlikehold av et normalt skjelett.

Brokkoli er dessuten en god kilde til andre viktige vitaminer og mineraler, som A-vitamin, B-vitaminet folat og mangan.

Grønne topper. Når du skal kjøpe brokkoli i dagligvarebutikken eller grønnsakshandelen, skal du se etter de som er faste og friske med grønne topper, med sprø, saftige stilker og blader.

Om brokkolien er gul i toppen, er blomstene i ferd med å springe ut og den er overmoden.

Forsøk å finne en brokkoli med kompakte topper bestående av mange små klaser med jevn mørk grønnfarge. Den skal også ha frisk aroma med en fast stilk.

Husk at brokkoli skal oppbevares i kjøleskapet, gjerne i en plastpose eller plastboks. Ved oppbevaring i ideelle omgivelser kan brokkoli holde i over to uker.

Foto: Colourbox.

NO/NYP/1216/0136

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *