Superbæret solbær

Frukt og grønt | 31. august 2016

Solbær er populært i både saft og syltetøy, og dette «superbæret» er svært rik på kostfiber, mineraler og vitaminer – særlig C-vitamin. Visste du at solbær inneholder over tre ganger så mye C-vitamin som appelsin?

Solbærplanten er en buskvekst i ripsfamilien, og plantens frukt er små bær med en mørk lilla, nesten sort farge. Solbærplantens historie går helt tilbake til middelalderen, der solbær ble brukt til å brygge vin og øl av de franske Trappistmunkene.

Bladene fra solbærbusken ble også ansett for å være nyttige, og ble brukt blant annet mot gikt, urinveissykdommer og astma. Ifølge Opplysningskontoret for frukt og grønt tok kolonistene solbærbusken med til Amerika på slutten av 1700-tallet.

Solbær ble raskt populært, men på 1900-tallet ble det i Amerika utstedt forbud mot å dyrke solbær, da de kunne smitte de viktige pinjetrærne med sykdom. Forbudet ble opphevet så sent som i 1966, men det er fortsatt forbudt å dyrke solbær i enkelte stater i USA.

Kan brukes til mye. Solbær har en fin dyp rødfarge og smaker søtt og litt syrlig. Den brukes som oftest til saft eller deilig syltetøy og marmelade, men solbær kan også benyttes i smoothies, juice, gele, kaker og dessertsaus. Solbær setter også fin farge på en grønn salat. Den smaker dessuten utmerket naturell til dessert, gjerne med litt is, sukker eller melk.

Det anbefales også å bruke litt solbær i sausen til vilt; det gir en fin sødme. Tørkede solbærblader kan brukes blant annet i te.

SAFT: Solbærsaft smaker frisk og godt, og er i tillegg rik på C-vitamin.

Full av C-vitamin. Solbær er proppfull av C-vitamin. 100 gram solbær inneholder hele 159 mg av dette vitaminet. Dermed ligger solbær på 6. plass på listen over våre mest C-vitaminrike matvarer, ifølge den offisielle Matvaretabellen. Faktisk inneholder solbær over tre ganger så mye C-vitamin som appelsin!

Godt for immunforsvaret. C-vitamin har positiv innvirkning på svært mange funksjoner i kroppen, blant annet nervesystemet, immunforsvaret og kroppens opptak av jern, samt å redusere trøtthet og utmattelse. Dessuten bidrar C-vitamin til et sunt bindevev.

Vitaminet er også med på å danne kollagen, som er bindevevets viktigste protein. Bindevevet holder sammen kroppens vev og organer.

Solbær er også rik på kostfiber som blant annet er viktig for fordøyelsen. Solbær inneholder også små mengder av mineralene jern, kalium og mangan, samt både E-vitamin og A-vitamin.

Under 2. verdenskrig oppfordret de britiske myndighetene befolkningen til å dyrke og spise solbær på grunn av bærets høye innhold av C-vitamin, blant annet for å motvirke mangelsykdommen skjørbuk. Fra 1942 ble solbærsaft delt ut gratis til engelske barn, og solbær er fortsatt veldig populært i Storbritannia.

Mørke og blanke. Den norske solbærsesongen er fra juli til august, men man finner også importerte solbær utenom sesongen. Når du handler solbær skal du se etter bær som er fullmodne og ikke fuktige. De skal være mørke i fargen og med blankt skall. Solbær har begrenset holdbarhet, og trives best i kjøleskapet ved 2-4 grader.

Foto: Colourbox.

NO/NYP/1216/0136

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *