Super-grønnsaken grønnkål

Frukt og grønt, Vitaminer/mineraler | 6. mai 2014

Grønnkål er blitt en het favoritt blant helsebevisste nordmenn. Nå er den næringsrike grønnsaken blitt trendy!

Som navnet avslører er grønnkål en kålsort, og den er en bladgrønnsak i familie med rosenkål, brokkoli og blomkål.

Grønnkålen er likevel noe for seg selv, da den ikke har et fast hode, men består av stilker i forskjellige lengder med krusete blader som er saftige og sprø.

Grønnkålen er mørkegrønn og har en meget kraftig kålsmak. Den kan brukes i stuinger, supper, smoothies eller salater. Den kan også kokes, stekes, wokes eller smørdampes. Noen bruker den faktisk også som dekorasjon, på grunn av den sterke grønnfargen.

Grønnkålens popularitet i USA har nærmest nådd rockestjerne-høyder. Her hjemme har mange kastet seg på den internasjonale trenden og hentet denne klassiske grønnsaken frem fra glemselen.

Årsaken kan være helsefokuset som preger tiden vi er inne, i og med at grønnkålen er svært næringsrik. Men også dens sterke grønnfarge og mange bruksområder i matlaging har bidratt til å gjøre grønnkålen populær på kjøkkenet igjen.

Kongen av grønnsaker. Grønnkålen er en meget næringsrik grønnsak, og kalles til og med for en «supergrønnsak». Den er full av vitaminer, mineraler og kostfiber. I tillegg til at den er kalorifattig, er den rik på A-vitaminer (i form av Betakaroten), B-vitaminer, C-vitaminer og E-vitaminer. Grønnkålen er en god kilde til kalsium, fosfor og kobber, og den er en av de grønnsakene som inneholder mest jern.

Betakaroten omdannes til A-vitamin i kroppen og lagres i hudcellene, og grønnkål inneholder faktisk mer betakaroten enn gulrøtter. A-vitamin bidrar til normal omsetning av jern, immunsystemets normale funksjon og å opprettholde normal hud og normalt syn.

C-vitamin har betydning for utvikling av brusk, benvev og tenner, samt øker opptaket av jern fra kosten. C-vitamin bidrar også til å opprettholde immunsystemets normale funksjon under og etter intens fysisk trening, samt reduserer tretthet og utmattelse.

Kreft og diabetes. Grønnkål inneholder også B-vitaminer, som bidrar til kroppens normale stoffskifte, vedlikehold av normal hud og normalt hår, et normalt fungerende immunsystem og reduksjon av tretthet og utmattelse.

Grønnkål er dessuten en god kilde til kostfiber og beskytter dermed tarmen. Kostfiber virker gunstig på fordøyelsen og kan minske risikoen for vektøkning, overvekt, type 2-diabetes, kreft i tykk- og endetarm og hjerte- og karsykdommer.

Full av Kalsium og Jern. I tillegg til å inneholde Fosfor og Kobber, er grønnkålen rik på Jern og Kalsium. Visste du at 100 gram grønnkål inneholder mer kalsium enn 1 dl melk?

Kalsium bidrar til å vedlikeholde skjelett og tenner, og det bidrar til normal energiomsetning og muskelfunksjon. Jern bidrar til normal dannelse av røde blodlegemer og hemoglobin, til å redusere tretthet og utmattelse, samt immunsystemets normale funksjon.

Det er altså ikke uten grunn at grønnkålen har fått betegnelsen «supergrønnsak». Noen vil nok tenke på grønnkål som en typisk vintergrønnsak, men den er mulig å få ta i hele året rundt.

Løp og kjøp!

Foto: Colourbox

NO/NYP/1216/0136

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *