Sunt kosthold ved amming

Gravid/barn | 10. april 2018

Amming har en rekke helsefordeler for både barnet og deg, men næringsinnholdet i morsmelken påvirkes av hva mor spiser. Derfor er det viktig at du som ammer spiser sunt og variert, og er spesielt nøye med enkelte næringsstoffer.

Amming kommer med en rekke helsefordeler for både barnet og deg. Morsmelk inneholder alt av vitaminer og mineraler barnet ditt trenger, med unntak av vitamin D, og bidrar til best mulig utvikling hos barnet. Antistoffene i melken virker positivt inn på immunforsvaret og beskytter barnet mot sykdom.

Hva gjør amming med kroppen?

For deg som ammer, bidrar ammingen til at livmoren trekker seg fortere sammen etter fødselen, at menstruasjonen kommer senere tilbake og at det kan være enklere å komme tilbake til normalvekt.

Hva er bra å spise når man ammer?

Ifølge Helsedirektoratet bør inntaket av de fleste vitaminer, mineraler og sporstoffer være noe høyere ved graviditet og i ammeperioden. For å sikre dette, må du først og fremst ta utgangspunkt i hva som er sunt for kroppen. Et balansert og godt sammensatt kosthold består av følgende:

  • Grovt brød og kornprodukter.
  • Rikelig med frukt, bær og grønnsaker.
  • Magre melkeprodukter.
  • Egg.
  • Mager og fet fisk.
  • Bønner, linser og erter (er også gode alternativer til kjøtt og fisk).
  • Magert kjøtt, både rødt og hvitt.
  • Planteoljer til matlagingen.
  • God væsketilførsel – rikelig med vann og for eksempel usøtet fruktjuice eller fruktte.

Viktige næringsstoffer for ammende  

Har du et sunt og variert kosthold og god appetitt, bør det meste være dekket. Men med en liten en å ta hensyn til, er det ikke alltid like enkelt å få tid til et fullverdig måltid. I så fall bør du være ekstra nøye med å få i deg mat med høyt innhold av de viktigste næringsstoffene. Følgende næringsstoffer har stor betydning for barnets vekst og utvikling, og bør prioriteres:

 

  • Omega-3-fettsyrer
  • Vitamin D
  • Jod
  • Jern
  • Vitamin B12
  • C-vitamin (øker også jernopptaket)

 

Men barseltiden kan til tider være hektisk og matlysten er ikke alltid på topp. Noen ganger kan det være en seier i seg selv om man bare får i seg et knekkebrød og en kaffekopp. Da kan det være greit å ta tilskudd for å sikre at både du og barnet ditt får i dere nok næring.

Tilskudd for ammende

Nycoplus Mamma sikrer kroppens daglige inntak av omega-3, vitaminer og mineraler, og anbefales gjennom hele ammeperioden. Med anbefalt dosering av tilskuddet trenger du ikke lenger uroe deg for at du og barnet ditt ikke får i dere nok av de viktige næringsstoffene. I stedet kan du fokusere på å lære barnet ditt å kjenne mens du nyter den fine tiden.

 

Nycoplus Mamma

Tilskudd for den lille

D-vitamin er viktig for beinvevet og muskulaturen i kroppen, og er det eneste næringsstoffet barnet ikke får gjennom morsmelken. Derfor er det viktig at du husker å gi barnet t D-vitamin i form av traneller D-vitamindråper. D-vitamintilskudd gis fra barnet er fire uker gammelt. Mer informasjon om D-vitamindråper finner du her.

 

Har du lest «Slik får du spedbarn til å like tran?» 

 

NO/NYP/0318/0033

 

Kilder:

Helsedirektoratet

Helsenorge

Norsk Helseinformatikk

 

Foto: Bon Appetit

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *