Sunnere pizzabagetter til helgekosen

Kosthold/ernæring | 11. november 2016

Pizza er en sikker vinner til helgekosen. Har du lyst til å prøve en spennende og litt sunnere variant? Sjekk oppskriften på grove pizzabagetter fra matblogger Siri Fossing.

Nycoplus har inngått et samarbeid med matblogger Siri Fossing. Samarbeidet innebærer at Nycoplus har bedt Siri ta utgangspunkt i middagsretter til helgekosen som vi optimaliserer i tråd med tallerkenmodellen.

Tallerkenmodellen er en praktisk rettesnor som sørger for at du får i deg de næringsstoffene du trenger i løpet av en dag: 1/3 proteiner, 1/3 karbohydrater og 1/3 frukt, bær og grønnsaker. Disse sunne og spennende middagsoppskriftene, som egner seg ypperlig som helgekos, publiseres på nycoplus.no på fredager.

Grove pizzabagetter. Pizza har i årevis vært en naturlig del av helgekosen for mange nordmenn, enten det er fredag eller lørdag. Noen kjøper frossenpizza og noen bestiller take away, mens andre lager pizzaen selv. I dag gir vi deg oppskriften på en spennende og litt sunnere pizzavariant: grove pizzabagetter.

– Pizzabagetter er en rask og fin måte å få den gode pizzafølelsen på. Dessuten kan du velge noen grove bagettvarianter for et litt sunnere måltid, sier Siri Fossing til Nycoplus.no.

Og hun har selv en spesiell vri på denne oppskriften.

– Tomatsaus er selvsagt alltid en slager, men jeg anbefaler også å prøve min favoritt: Artisjokkrem og spekeskinke. Helt nydelig! sier Fossing.

Oppskriften på begge deler finner du under.

TO VARIANTER: I denne oppskriften får du to varianter av grove pizzabagetter: én med tradisjonell tomatsaus og én med en spennende artisjokkrem.

Anbefaler grove kornprodukter. I sine kostråd anbefaler Helsedirektoratet alle å spise grove kornprodukter (fullkorn) hver dag.

Grove kornprodukter (fullkorn) er en av våre viktigste kilder til kostfiber, som er godt for fordøyelsen. Grovt brød inneholder for eksempel 2-3 ganger så mye kostfiber som hvitt brød/loff.

FRISTENDE: Med litt deilig tomat på toppen av de grove pizzabagettene får du i deg ekstra C-vitamin og A-vitamin.

Slik lager du grove pizzabagetter

Dette trenger du:

Grove bagetter
olivenolje
litt parmesan

Til rød pizzabagett:

rød pizzasaus
mozzarella og tomat
eller for eksempel kokt skinke og revet gulost. Mager salami kan også være et godt alternativ til skinken.

Til bagett med artisjokkrem:

1 boks artisjokker
1 hvitløksfedd
litt olivenolje
spekeskinke

Slik gjør du:

Sett stekeovnen på 200 grader. Skjær bagettene i to på langs.

Vær litt «sint» på bagettene – og trykk dem flate, ganske flate (dette hjelper mot seig og klissete bagett, hvor sausen renner ned i bagetten og gjør den deigete).

Pensle bagettene med litt olivenolje på kuttsiden som er trykket flat, og dryss litt parmesan på.

Stek bagettene i tre til fem minutter på denne måten. Da får du en fin skorpe som du kan legge fyll på etterpå.

For rød bagett: Smør på pizzasaus, ha på noen biter med skinke eller salami og litt gulost, eller skiver av tomat og mozzarella.

For bagett med artisjokkrem: Kjør avrente artisjokkhjerter, litt olivenolje og et hvitløksfedd i stavmikser til en fin krem. Hvis den fortsetter å blande seg, kan du ha i litt mer olje.

Smør artisjokkremen på bagettene og topp med skiver av spekeskinke.

Bagettene med fyll kan du steke midt i ovnen på 200 grader i åtte til ti minutter.

Et parmesandryss etter stekingen er også godt.

Foto: Siri Fossing/Nycoplus.

NO/NYP/1216/0136

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *