Sunn og næringsrik dessert

Frukt og grønt | 15. april 2016

Avslutter du middagen med en dessert med frukt og bær, unngår du søtsuget om kvelden. I tillegg får du i deg viktige næringsstoffer. Sjekk våre dessert-tips.

I en travel hverdag handler det ofte om å få laget og spist middagen i en fei, så alle familiemedlemmene rekker kveldsaktiviteter som trening, korps og fritidsklubb. Det å avslutte middagen med dessert, var kanskje vanligere før i tiden.

Men det går faktisk an å lage en hurtig og enkel dessert, som også er næringsrik og smaker godt. Frukt og bær i ulike former egner seg nemlig ypperlig som dessert.

Fem om dagen. Helsedirektoratet anbefaler alle å spise minst fem porsjoner, tilsvarende minst 500 gram grønnsaker, frukt og bær, hver dag. Halvparten grønnsaker; halvparten frukt og bær. Helsegevinstene av å spise grønnsaker, frukt og bær er ubestridelige.

Det inneholder mye vitaminer, mineraler og fiber, og samtidig lite fett og energi. Frukt og grønt er en viktig kilde til blant annet C-vitamin, B-vitaminet folat, A-vitamin, kalsium og jern i dagligkosten vår.

Ifølge Helsedirektoratet reduserer inntak av frukt og grønt risikoen for hjerte- og karsykdommer, type 2-diabetes og flere hyppig forekommende kreftformer. De aller fleste av oss, faktisk mellom 80 og 90 prosent, spiser mindre enn de anbefalte fem porsjonene med grønnsaker, frukt og bær daglig. Dette er en av årsakene til at Helsedirektoratet kjører kampanjen «5 om dagen».

FRUKTSPYD: Et fruktspyd er ypperlig som dessert: innbydende, sunt og godt. Husk at fruktspyd også egner seg godt på grillen.

Frukt til dessert. Det er bare fantasien som setter grenser om du ønsker å avslutte middagen med frukt eller bær. Her får du noen sunne dessert-tips.

– Bruk helst friske frukter og bær.

– Kutt frukten i ulike former. Det gjør den mer innbydende, særlig for barn. Varier med for eksempel terninger og strimler, eller lag et spennende fruktspyd.

– Du kan også bruke frosne eller hermetiske frukter og bær, men styr unna de som er forhåndssukret eller ligger i sukkerlake.

– Frukt- eller bærsorbet kan benyttes som sunnere varianter av iskrem.

– I stedet for å servere kaker med bær på toppen, server mye bær med litt kake. Altså bytt om på det som er usunt med det som er sunt.

– Varme desserter metter ofte mer enn kalde. Prøv derfor for eksempel fruktsuppe, posjerte pærer eller bakte epler.

– Husk at frukt egner seg ypperlig på grillen, som dessert etter et velsmakende grillmåltid.

– Bruk blenderen og lag en smoothie eller juice ut av frukten og bærene. Sunt, godt og friskt!

– Om du vil ha noe ekstra på toppen av frukten eller bærene, bruk sunne varianter som créme fraîche eller kesam i stedet for fløte eller krem.

Foto: Colourbox.

NO/NYP/1216/0136

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *