Sukkererten – full av folat og C-vitamin

Frukt og grønt | 3. februar 2015

Sukkererten er proteinrik og full av viktige næringsstoffer, spesielt C-vitamin og B-vitaminet folat. Den er dessuten anvendelig på kjøkkenet og populær som en sunn snacks.

Sukkererten, med det flotte latinske navnet «pisum sativum», er en gammel kulturplante som har vært dyrket i minst 10.000 år.

I forbindelse med arkeologiske utgravninger i palasset til kong Priamos av Troja i Hellas, ble det funnet en krukke med over 180 kilo sukkererter som hadde blitt bevart i 3000 år.

Sukkererten kommer opprinnelig fra Vest-Asia, men dyrkes nå både i USA, Europa og Norge.

Grønn og sprø. Sukkererten tilhører bønnefamilien. Det finnes to typer sukkererter: flate og runde. Begge er lysegrønne og har belger med små, umodne erter i. Konsistensen er sprø og de er enkle å knekke.

I SALAT: Sukkererter egner seg ypperlig i en salat, for eksempel med tomat og løk.
I SALAT: Sukkererter egner seg ypperlig i en salat, for eksempel med tomat og løk.

Hele belgen kan spises, og smaken er god og søt. På fransk heter sukkererten «mange tout», og det betyr rett og slett «spis alt».

Få andre grønnsaker er så anvendelige som sukkererten. Den spises som oftest rå som snacks eller benyttes i salater. Før bruk må man fjerne stilken og strengen som ertene henger i. Men den kan også kokes forsiktig i noen minutter, så ertene holder seg sprø, og serveres til blant annet både kylling og kjøtt.

Sukkererten passer også ypperlig i wok og stuinger, og den kan både grilles og smørdampes. Fyll stekepannen med sukkererter, hell på litt god olivenolje, hvitløk og noen urter, og vips så har du tilbehør til det meste i løpet av to minutter.

Rik på folat og C-vitamin. Erter og belgvekster inneholder mye proteiner, og er derfor en viktig del av et vegetarisk/vegansk kosthold som en primærkilde for proteiner. Sukkererten er også kalorifattig. I tillegg er den svært rik på B-vitaminet folat og C-vitamin.

Folat forebygger ryggmargsbrokk, og ifølge Folkehelseinstituttet kan det halvere risikoen for at fostre får denne medfødte utviklingsforstyrrelsen. Alle kvinner som planlegger å bli gravid eller som vet at de er det, bør tidligst mulig starte med tilskudd av folat. Folat bidrar også til immunsystemets normale funksjon og å redusere trøtthet og utmattelse.

C-vitamin bidrar til et sunt bindevev, immunforsvarets og nervesystemets normale funksjon, samt å redusere trøtthet og utmattelse. I tillegg øker C-vitamin opptaket av jern i kroppen. Sukkererten inneholder også noe av B-vitaminene tiamin og niacin, samt mineralene kalsium, jern, magnesium, sink og fosfor.

Oppbevares kjølig. Sukkererten skal ha en frisk grønnfarge, og den skal være hel og saftspent uten mekaniske skader eller mugg. Sukkererten trives best ved lav temperatur (0-2 grader), gjerne i kjøleskapet, og uten lufttrekk.

Oppbevar den gjerne i en plastpose eller en tett plastboks. Sukkererter blir ofte levert pakket på brett for å forlenge holdbarheten. Man kan gjenopprette sprøheten til en viss grad ved å legge sukkerertene i iskaldt vann en stund før bruk.

Foto: Colourbox.

2 responses to “Sukkererten – full av folat og C-vitamin

    1. Hei og takk for din henvendelse!

      Sukkererter er kalorifattige og inneholder en rekke næringsstoffer som er gunstig for kroppen som vitamin C og flere B-vitaminer. De inneholder litt karbohydrater, men ikke rent sukker. Kostfiberinnholdet er høyt, noe som kan bidra til å holde blodsukkeret stabilt. Sukkererter kan derfor fint benyttes av personer med diabetes. Hilsen Nycoplus-teamet

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *