Eldre kvinne driver styrketrening

Styrketrening for deg over 40

Uncategorized | 12. desember 2016

Styrketrening gir mange helsefordeler, og man er aldri for gammel til å trene styrke i en eller annen form.

Er du over 40 år og synes selv du er for gammel til å trene styrke? Det er du selvsagt ikke. Selv om definisjonen av hva som er fysisk trening og hva som kvalifiserer som styrketrening forandrer seg i løpet av livet, er en eller annen form for styrketrening positivt for kroppen hele livet.

Styrketrening kan nemlig være mye forskjellig. Alt fra enkle øvelser hjemme til å være medlem på et treningssenter og ha en egen personlig trener.

Hvorfor styrketrening? Helsedirektoratet anbefaler at alle voksne over 18 år er i aktivitet minst 30 minutter daglig med moderat til høy intensitet – de såkalte «dine30». Disse 30 minuttene passer utmerket å utføre på et treningssenter.

I voksen alder anbefales det å trene styrke 1-2 ganger i uken – gjerne kombinert med en eller annen form for utholdenhetstrening – som jogging, sykling, svømming eller skigåing.

Som all annen fysisk aktivitet gir styrketrening deg både mer overskudd i hverdagen og flere helsefordeler. Styrketrening har positiv innvirkning på knoklene, leddene og musklene, samt hjerte og lunger.

Det er faktisk slik at denne formen for trening bidrar til å opprettholde beinmineraltettheten din, noe som reduserer risikoen for bruddskader.

Styrketrening endrer også kroppssammensetningen (øker muskelmassen); du forbrenner kalorier når du trener, og du forbrenner flere kalorier når du hviler. Styrketrening kan dessuten være gunstig for nattesøvnen, fordøyelsen, balansen og selvtilliten, samt immunforsvaret.

Muskelstyrken reduseres med tiden. Den absolutte styrken vår øker frem mot 30-års alderen og holder seg videre forholdsvis stabil frem til man er 40-50 år. Etter dette reduseres maksimalstyrken med cirka 15 prosent per tiår etter fylte 50 år, og med hele 30 prosent per tiår etter fylte 70.

At muskelstyrken reduseres skyldes både at hver enkelt muskelfiber blir mindre i diameter og at antallet muskelfibre blir færre. Dette skjer parallelt med at nivåene av kjønnshormoner i kroppen reduseres for både kvinner og menn.

De færreste over 40-50 år har ambisjoner innen idrettskonkurranser. Den åpenbare årsaken til å trene når man er godt voksen er for å fortsatt kunne utføre daglige gjøremål, som å bære handleposer, holde barnebarn og gå i trapper – såkalt funksjonell trening. Derfor kan man godt si at man har stadig mer nytte av å trene styrke jo eldre man blir.

Eldre kvinne driver styrketrening for bena
STORE MUSKELGRUPPER: I voksen alder bør man velge øvelser som stimulerer store muskelgrupper, slik som denne beinøvelsen.

Hvordan trene styrke? I bunn og grunn er det de samme prinsippene som gjelde for styrketrening uansett alder. Men når man er over 40 år, bør man ta individuelle hensyn til valg av øvelser og bevegelsesutslag.

Redusert bevegelighet med årene kan føre til man må tilpasse øvelser, men styrketrening over tid kan også øke bevegeligheten. Øvelsene som velges kan i mange tilfeller være enkle og gjerne med egen kropp som motstand.

Dessuten er det viktig å benytte øvelser som ikke gir smerter. Man bør også utføre øvelser som stimulerer store muskelgrupper samtidig.

Ett siste råd: Velg en form for styrketrening du trives med og som gir resultater for deg. Da øker sjansen for at du fortsetter. Husk at det aldri er for sent å trene styrke!

Kilder: Trening.no, Vektklubb.no og KK.no.

 

NO/NYP/0417/0049

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *